
59

  Report WP 6 – UK .
	
	

	Project:
	The Transformation of Political Mobilisation and Communication in European Public Spheres

	
	

	Project acronym:
	Europub.com

	Project website:
	http://europub.wz-berlin.de

	
	

	
	

	Funded by:
	5th Framework Programme of the European Commission

	Contract No.
	HPSE-CT2000-00046

	Work package:
	WP 6 Interviews with media and political communication specialists

	WP Coordinator:
	Paul Statham

	Deliverable number:
	D 6.2

	
	

	Report
	Final case report on communication strategies of the media 

	
	

	
	

	
	

	
	

	Case report
	EU level

	
	

	
	

	Author:
	Julie Firmstone

	
	

	Date:
	04 August 2004  

	
	

	
	

	
	

	
	

	


Analytic summary

This summary draws together the key findings of the detailed analysis of the factors that influence news reporting of Europe at transnational newspapers. 

It gives an overview of the evidence produced from our investigation of the contribution of four main factors – infrastructure, source strategies, readership demand, and political journalism – to the way that transnational newspapers cover European news. We also consider the consequences of the way in which transnational newspapers act as ‘carriers of Europeanisation’.

1.
Infrastructure and arrangements for reporting on the EU

Factors relating to the infrastructure and arrangements at transnational newspapers for reporting on the EU are extremely important in shaping the way that papers cover EU politics. 

Context:
The target audience and position in the transnational media market are major differentiating factors between each of the four newspapers studied. Each of the papers aims at a different sector of the transnational readership market. The European Voice (EV) focuses on reporting and analysis of the EU and its institutions for a weekly Brussels based readership that comprises of “everyone involved in European Union policy making, those who seek to influence the decision-making process from outside, and those whose work is directly affected by decisions taken in Brussels”
. Conversely, the FT Europe, Wall Street Journal Europe and the International Herald Tribune have daily readerships based across Europe and the rest of the world. Only two of the transnational newspapers are in direct competition for readers: the FT Europe and WSJ Europe compete for business readers in Europe. The IHT positions itself as a less specialist publication and is bought by an international readership that comprises largely of ex pat Americans. The detailed analysis shows that tailoring coverage of the EU to meet the needs of the market sectors they appeal to is one of several influencing factors on the way that papers cover European politics. For example, the WSJ Europe and the FT Europe cover the EU from a European business orientated angle, the IHT covers the EU from an international perspective and the EV reports on the EU in a way that is focussed on EU institutions and the day to day processes of integration.

Infrastructure:

The detailed analysis of newsgathering infrastructures demonstrated that each of the transnational papers differ in the number of journalists that they have assigned to reporting on the political affairs of the EU. The newspaper with the largest circulation, the FT Europe, has the biggest team based in Brussels to report on the daily workings of the EU: a total of 7 journalists. However, it is noteworthy that journalists at the FT’s Brussels Bureau produce news for all four of the FT’s editions rather than solely for the European edition. The two other daily transnational newspapers have much smaller teams for reporting on the EU. The WSJ Europe has three journalists based at its Brussels headquarters and the IHT has one Brussels based correspondent. However, in Summer 2003 both of these papers were planning to recruit several more journalists to report on EU politics in the near future. The research established that the differences in remits and aims of each paper have significant implications for the arrangements they have for reporting on Europe and the way in which they cover the issue. For example, as a result of the EV’s reporting focus on EU institutions and EU news all six of the paper’s journalists are dedicated to producing news on the EU. Unlike the three daily newspapers the EV does not have any resources committed to covering national issues in member states or international affairs, except when they relate to the EU.  Each of the other papers has access to correspondents based all over the world. 

Reporting: 
In considering how transnational newspapers act as ‘carriers of Europeanisation’ it is important to understand the differences in the way that the four newspapers report on EU political affairs. It is likely that both the infrastructure/resources for reporting on the EU and the target audience/remit of the papers are major influencing factors on the way that transnational newspapers report on the EU.  Only the FT Europe attempts to be a ‘paper of record’ on the EU and reports on the daily activities and events of EU institutions and politicians. The large amount of resources allocated by the FT newspaper group to reporting on the EU allows the team of journalists to cover a range of specialist areas that replicate the division of areas covered by the work of the European Commission. The WSJ Europe aims to cover the ‘major’ day-to-day events of the EU but also to provide its readers with ‘value added’ coverage of the EU in an attempt to give it a competitive advantage over the FT Europe. The WSJ Europe also has journalists dedicated to specific areas, but the bureau is half the size of that of the FT. The way in which the IHT and the WSJ Europe approach their reporting of the EU in comparison to the FT Europe is significantly different. Both the IHT and the WSJ attempt to cover the EU from what they consider to be a truly international perspective by reporting EU politics in terms of its implications for the whole of Europe, the world and Europe’s relationship with the rest of the world, in particular the USA. In addition, both these American based publications focus more on in depth feature style articles than detailed coverage of daily events. Due to the niche focus of the EV, and its status as a weekly publication, the paper covers the EU in a unique in depth way with features and profiles of EU politicians that is not found in any of the other transnational newspapers.

Difficulties in reporting on Europe:
The job of reporting the EU is seen as a difficult one for a number of reasons. With the exception of the FT, journalists from all transnational newspapers feel that their paper’s coverage of the EU could be improved by a greater amount of resources allocated to reporting in Brussels. Overall, the politics of the EU are perceived to be highly complex and wide ranging. Thus, the larger the team of reporters assigned to reporting on the EU, the less difficult the task. Journalists encounter three main obstacles when covering EU politics for transnational newspapers. They are restricted by a lack of space for EU news in their newspaper (even at the EU focussed EV), the pressure of deadlines, and most pressingly, the need to make EU stories interesting to readers. Journalists from all papers find it challenging to cover EU politics in a way that captures the attention of their audiences. Despite a high level of interest in the EU among readers of transnational newspapers, journalists are concerned about the difficulties of bringing EU stories ‘alive’ and making complex EU issues of interest to their readers. Although this is especially difficult for journalists at the WSJ Europe who have to make sure EU stories are of interest to both European and USA readers, it is also a problem for journalists at the other daily newspapers. Unlike national publications, readers of transnational newspapers are based all over the world so journalists need to appeal to far broader readerships than at national newspapers. Although the majority of difficulties journalists encounter when reporting on the EU are directly related to their own newspaper, the complex and bureaucratic nature of the EU was also cited as an obstacle to reporting it effectively. Drawn out decision-making procedures, technical language and the sheer size of the field of EU politics make reporting on the EU a challenging task.

Scope of Cooperation: 
Due to its niche status, the EV does not have formal arrangements for cooperation and access to resources with other newspapers in the same way as the other transnational newspapers. The IHT, WSJ Europe and FT Europe benefit from access to extra resources as a result of their place within the infrastructure of large international news organisations. These three publications are able to utilise their close working relationships with their well-resourced ‘parent’ publications (the New York Times, the WSJ/Dow Jones, and the Financial Times) in order to exchange news stories and share foreign correspondents. The arrangements for cooperation that transnational newspapers have with their ‘parent’ companies are significant for the reporting of Europe in two ways. First, although being part of larger and well-resourced organisations has benefits for transnational newspapers, the research established that these relationships also have implications for the type of EU news that they produce and the political agendas of the papers. For example, EU news at both the WSJ Europe and FT Europe is produced with the needs of other publications within the group in mind rather than the sole needs of the European editions of the papers. At the WSJ Europe, it seems that this results in many EU issues that are not perceived to be of interest to both the readers of the WSJ (USA) and the WSJ Europe editions not being reported. In terms of political agendas, the editorial opinion of both the FT Europe and the IHT are controlled and produced by the papers’ parent publications. These facts lead us to question the independence of the transnational media from nationally based parent organisations. Here it should be noted that companies based outside of Europe in the USA own two transnational publications, and UK based companies own the other two publications. Thus, no European wide transnational newspaper exists that is owned and run by a group of companies from several EU member states. Secondly, these arrangements for cooperation between transnational newspapers and their ownership groups point to potential implications for the emergence of additional European wide newspapers and other media organisations. The fact that all four transnational newspapers are part of much larger news groups suggests that a European wide newspaper may only a viable proposition when it can rely on a wider network and infrastructure for support.  

2.
Source Strategies

The report analyses three aspects of journalists’ contacts with news sources. 

Types of sources:
First we looked at the routine sources that journalists use when producing news on the EU. Journalists were asked to name the routine sources they use to report on European issues such as the Convention on the Future of Europe. The most common sources used by all journalists on this topic were key members of the Convention such as the Convention spokesman, people associated with Valerie Giscard D’Estaing, and representatives of national countries. The majority of sources were therefore EU actors based in Brussels. None of the journalists perceived there to have been any significant changes in the routine sources they use to report on Europe over the last decade
.  Secondly, we assessed what types of actors attempt to influence the news agendas of transnational papers by contacting journalists with information for news stories. The research showed that EU level actors rather than national actors are the actors that most frequently attempt to get their political message reported by transnational newspapers. When national actors contact transnational papers, they are most often actors from their country of ownership i.e. the USA for the WSJ Europe and the IHT and the UK for the FT Europe. 

Communication strategies:
Third, we examined what kind of strategies sources employ to target journalists and in particular how journalists perceive of the strategies of EU institutions. All the journalists agreed that emails followed up by phone calls are the most common strategies employed by all types of actors (Government/political parties, interest groups, and campaign groups) when they attempt to get their political message reported by them. Half the journalists who report on the EU (2) were very critical of the communications skills and strategies employed by the European Commission. They feel that the Commission’s press officers/spokespeople do not have relevant experience and skills in dealing with the press. In addition, the Commission was accused of lacking in openness and transparency. Further, journalists commonly complained about the complicated and ‘nonsensical’ language used by EU institutions that forces them to act as  ‘translators’.

3.
Readership

The report explored the research question ‘does readership demand influence news reporting of Europe?’ in two ways. First, we assessed journalists’ perceptions of the level of interest among their readership in European politics and the degree of understanding their readers of had of EU issues. Secondly, we explored journalists’ perceptions of the role of newspapers more generally in educating the public about EU politics. 

Own readership:
Readers of transnational newspapers are perceived to be very interested in European politics. Further, journalists perceived their readers to have favourable attitudes towards the EU. Journalists explained the reasoning behind these perceptions by highlighting the composition of their readerships. The FT Europe and the WSJ Europe both have a business readership based across Europe that is interested in the EU in terms of its consequences for business. Their readers’ interests in the commercial implications of the EU significantly shape the way in which these papers cover EU politics. Readers of the EV are clearly more likely to be supportive of the EU and more likely to be interested in its affairs due to the high proportion of readers who work in EU institutions or other Brussels based organisations. Overall journalists were very knowledgeable about what sorts of stories and issues would be of interest to their transnational readers. Ultimately, journalists apply their understanding of their readers’ needs to the ‘news value’ they assign to EU issues.

There are differences in the perceived level of understanding of EU politics among the readers of transnational newspapers.  For the reasons just mentioned, EV journalists perceive that their readers have a great understanding of EU politics. On the other hand, journalists from the IHT and the WSJ Europe were more sceptical about the level of understanding their readers have of what they see as a very complicated issue. Readers of the IHT and WSJ Europe are less likely to have first hand experience of the EU as they are not as concentrated in Brussels or involved in the workings of the EU institutions as readers of the EV and FT Europe. 

Newspapers and public understanding of Europe:
Journalists put forward a range of views on the role of the media in shaping public opinion on Europe over the last decade, and the role of the media in helping to bridge the democratic deficit by informing and educating the public. Overall, journalists do consider that the media has contributed to the public’s view of European politics over the last decade. However, several journalists were highly critical of the way in which the media in EU member states have chosen to cover the EU in recent years. Journalists from transnational newspapers with parent companies outside Europe (the IHT and the WSJ Europe) criticised the national press in member states for neglecting to cover the implications of EU issues for the EU as a whole and focussing entirely on the national implications of EU politics. They perceived that, by ‘anchoring’ reporting of the EU to the effects of issues on their own country, national journalists were responsible for restricting the quality of information that the public has access to about Europe. Furthermore, one journalist felt that the national bias of much of the press reduced national newspapers’ capacity to address the democratic deficit effectively. Other journalists suggested that the press should try harder to meet the challenge of reporting the EU in a way that is interesting to readers in order to help educate and inform the public and thus helping to bridge the democratic deficit.

4.
Newspapers’ political agendas

The report analysed the political agendas of transnational newspapers in order to evaluate whether newspapers’ political agendas influence their reporting of Europe. 

Four aspects of newspapers own political agendas were explored: 1) the arrangements for producing the newspaper’s opinion in editorial ‘leading articles’, 2) the targeting of political opinions to political actors in ‘leading articles’, 3) newspaper campaigns on Europe, and 4) the changes in newspapers’ political agendas over the last decade.

Producing the editorial opinion of the paper: 

In terms of the process for producing editorial opinion at transnational newspapers it is important to note the presence of a ‘Chinese wall’ between the reporting of Europe and the production of editorial opinion at the American owned newspapers the IHT and the WSJ Europe. As a consequence of the lack of contact between news production and editorialising, there is no relationship between the editorial line of these papers and the way that they report on the EU and European politics. News reporting staff at the European owned FT Europe and the EV are occasionally consulted for background information during the production of leading articles.  All the newspapers have leader conferences to decide on the content of leading articles. However, it is striking that with the exception of the EV, journalists based in offices away from Brussels commonly write leading articles on European politics. For example, journalists based at the NY Times in the USA write a large proportion of the IHT’s leading articles. Similarly, journalists based in London produce the FT Europe’s editorial opinion and a range of comment journalists based in three different locations write the WSJ Europe’s leading articles. 

There are four significant influencing factors in transnational newspapers’ decisions to publish their opinion on Europe. The primary motivating factor for papers is topicality and the overall importance of an issue. This factor is closely linked to the newsworthiness of an issue. The other three factors that motivate newspapers to publish a leading article on a European issue are the importance of the issue to the paper’s readers, the place of a European issue in a newspaper’s political agenda, and the perception of a newspaper as to whether it has a claim to make on the issue. 

Targeting political messages:

Journalists were asked to assess how often they try to target their message at political actors when they write a comment or editorial article that enables them to express an opinion on behalf of the newspaper. The analysis of the type of actors targeted and the frequency with which newspapers attempt to influence actors demonstrated that each of the transnational newspapers has a different political agenda on European issues and Europe are of differing priority to each newspaper. All newspapers apart from the IHT are fairly active in attempting to influence a variety of actors by targeting their political message at them through editorial and opinion articles.  The IHT is noticeably less active in promoting its political agenda towards specific actors other than its readership than the other newspapers.  This reflects the perception among IHT journalists that the paper does not have strong ideological opinions on Europe and the EU. The types of actors most frequently targeted by the political agenda of the WSJ Europe, the EV and the FT Europe are their readerships, the chattering classes, national governments in EU member states, EU institutions and European political parties. The importance that newspapers attach to attempting to influence EU institutions varies. The EV and the WSJ Europe are the more likely than other papers to attempt to influence political actors in EU institutions such as the European Commission, the ECJ, and the European Parliament. 

Campaigning on Europe: 
Newspapers’ own campaigns on Europe are clear indications of their own political agenda on the EU. In addition to attempting to influence political actors through claims made in their editorial columns, two transnational newspapers, the WSJ Europe and the EV, run campaigns about European issues. The EV campaigns for transparency in the European Parliament (especially among MEPs) and the WSJ Europe has campaigned in the past to abolish the CAP. It is noteworthy that both newspapers campaign on issues relating to the EU as a whole and do not campaign on issues that have limited implications for only some nation states; one campaign relates to the workings of EU institutions, and the other to one of the EU’s central policies. 

Influences on political agendas:
In order to assess what factors are important in the creation and maintenance of newspapers’ political agendas on Europe we asked journalists whether the editorial line of their paper had changed over the last decade, and what they thought was responsible for any changes or for the line remaining the same. The editorial lines of the four transnational newspapers on European issues have not changed significantly over the last decade. The small movements in newspapers opinions have been largely due to one of two factors: 1) the advancement of European integration and 2) changes internal to news organisations. Journalists at two newspapers (FT Europe and WSJ Europe) perceived the line of their paper to have changed in response to overall advancements in the European project such as the introduction of the euro. For example, the initial ‘unsure’ attitude of the WSJ Europe to the euro has become slightly more positive as a result of the relatively successful advancement of the euro rather than any changes to editorial personnel.  The editorial lines at two of the papers (EV and IHT) had altered (or in the case of the IHT was in the process of changing) in response to changes internal to the news organisation such as changes in editor and changes in ownership. For example, a change in editorship at the EV in 2001 resulted in a new editorial policy to make the EV more political, investigative and independent.

Conclusion:
 ‘Carriers of Europeanisation?’

The central aim of the detailed report was to analyse the potential influence of several factors on the way in which transnational newspapers report EU politics. In terms of the relative importance of the each factor, the report established that there are two main influences on the reporting of EU political affairs by transnational newspapers. Newspaper readerships and journalists’ perceptions of what interests their readers, together with the infrastructure newspapers have to report on the EU significantly shape news coverage of the EU in transnational papers.  Both of these factors are also tied up in the political agenda of the paper, which can be seen to influence reporting of the EU in terms of the importance assigned to the issue and the subsequent level of resources that a paper devotes to reporting from Brussels. The political agendas of transnational newspapers are also important in determining the amount of space that is given to the newspaper’s own attempts to influence the political process in Europe through comment and opinion articles. Newspapers’ own political campaigns and editorial opinions are more influential as carriers of viewpoints on Europeanisation in comment and editorial articles than on the news reporting of the EU. This is especially true at US based newspapers where there is an operational division between the production of news and opinion. Attempts by sources to contact newspapers are the least significant influencing factor in how newspapers report on the EU. EU institutions such as the Commission may be able to increase their influence on the reporting of EU politics by improving and professionalizing their strategies for communicating with Brussels based journalists.  

Overall, the differences in remits and readerships of transnational newspaper market indicate that the sector is fragmented. It is made up of four papers that are aimed at niche markets consisting of European elites, businessmen, EU politicians, and transnational individuals. Many of the readers of transnational newspapers have specialised or professional reasons to be interested in the politics of the EU. Each of the transnational newspapers tailors their coverage of EU affairs to take their target audience into account and they are differentiated on this basis. Thus, at present, transnational newspapers pursue an EU news agenda that is shaped by the concerns of European elites and businessmen rather than ‘ordinary’ citizens of the EU.

In terms of a ‘European’ newspaper, none of the papers cater for a general audience of people living in European member states. While journalists from transnational newspapers do believe it is important for the media to educate the public about the EU and to provide them with quality information to make their own minds up about European issues, they see the role of transnational publications as hindered by nationally based newspapers. Journalists from the US based newspapers stressed the important role of transnational newspapers in presenting the European public with an international perspective on the EU that is not rooted in the national self-interests of a member state. Journalists widely perceived that the propensity of national newspapers to report the politics of the EU through a ‘national filter’ and in simplistic terms is detrimental to public knowledge of the important issues involved in European integration. Therefore, it seems that the European public only has access to newspapers that produce news about the EU that are shaped by either national or elite agendas and not to newspapers with more general or widely relevant agendas for the European public as a whole.  

II. Detailed report

Introduction

This report forms a European level case study of the way in which newspapers with a transnational and international focus and readership cover the European Union. It aims to assess what role transnational media play in the communication of European politics to audiences. The role of national media in the communication of Europe to national public spheres is evaluated in nationally focussed reports based on interviews with national journalists. While a European wide media system is yet to develop, one of our aims is to examine what attempts are being made by the media to operate at a level above the nation state. Thus we concentrate on analysing the media that can most closely be thought of as ‘European wide’ media and make newspapers whose remit transcends the usual boundaries of national borders the centre of our investigation. We concentrate exclusively on the print media for a number of reasons. A first reason is to keep the study focussed and integrated with other workpackages in our project, which have used newspapers as their primary focus of enquiry. Secondly, it is not possible to analyse television, as a European wide broadcasting network does not exist. 

Place of newspapers in the transnational media landscape

After assessing the range of newspapers operating at a transnational level within the European region we chose to study four newspapers: the Wall Street Journal Europe, the International Herald Tribune, the Financial Times Europe and the European Voice. Only one other newspaper, Le Monde Diplomatique, met our transnational criteria, but we decided that as a French language newspaper it was not suitable for comparison with the other publications, which are all produced in English.  In addition, the status of Le Monde Diplomatique as a monthly rather than daily or weekly publication also makes it less suitable for comparison with the other four transnational publications. Thus, the four newspapers selected represent the full range of English language internationally focussed publications available in the European region. 

The following section provides contextual information about the place of each publication in the transnational media landscape.

Financial Times Europe:
The FT is published in four different editions to cover the world market: UK, Europe, USA, and Asia. It is not possible to distinguish the FT Europe as a separate entity because it operates under an umbrella structure alongside the other FT publications. Each edition of the FT has a different editor, and the four editors report to a global editor in chief.  Brian Groom is based at the company’s London headquarters and is editor of the European edition. The FT Europe does not have its own offices on the European mainland. The European edition carries the same basic news as the FT UK edition, but is tailored to the European market with more European news about European companies, European stocks shares, EU news, and news about politics in EU countries. It is noteworthy that the European edition is not available at newsstands in the UK. It is printed and distributed in six different countries in Europe and as with the UK edition of the FT it is targeted at a business readership. In 2002 the FT Europe’s daily circulation was 147,000
. It is crucial to note that the Editor is the only journalist who is assigned exclusively to the European edition. All other journalists and correspondents are employed for the overall organisation of the Financial Times and are often unaware of which edition their material will be published in.  The paper’s Brussels Bureau is not dedicated to producing news for the European edition; rather it produces news for both the UK and European editions. 

WSJ (Europe):

The WSJ Europe is a special European edition of the US based Wall Street Journal and is owned by the Dow Jones Company. Founded in 1983 the WSJ Europe is situated and edited in Brussels. In addition, the German financial paper Handelsblad owns a percentage of the WSJ Europe. Business readers in Europe are its main target audience and as such it is in direct competition with the FT (Europe). In 2002 its circulation was 94,060
. Similarly to the FT Europe, the paper’s Brussels Bureau produce news on the EU that is published in all three editions of the WSJ (US, Asian and Europe) as well as on the WSJ’s internet site.

International Herald Tribune (IHT):

The International Herald Tribune is edited and published in Paris and printed daily in 26 sites around the world. The IHT has a circulation of 150,058
 and targets a general audience (rather than a specific one such as business readers) that consists predominantly of American ex pats or ex pats from other countries (ex pats make up 64% of its readership). In summer 2003 the paper was going through a period of transition after changing to full ownership by the New York Times. Previous to January 2003, ownership of the IHT had been equally shared between the Washington Post and the New York Times since the 1960s. Although the IHT is the longest established transnational newspaper, the changes in its ownership structure have had major implications for the way it reports on Europe. These will be explored later. 

European Voice (EV):

The European Voice differs from the other transnational newspapers in several regards. First, the EV is a weekly publication. Secondly, its target market is far more specialist and is largely concentrated in Brussels itself. Approximately 80% of its readership is based in Brussels with the remainder spread throughout the other EU member states, Eastern Europe and North America. It claims its readers are “Everyone involved in European Union policy making, those who seek to influence the decision-making process from outside, and those whose work is directly affected by decisions taken in Brussels.”
 Third, its remit differs in that it does not attempt to report on world news or news in EU nation states unless it relates to the EU. Rather it focuses on reporting and analysis of the EU and its institutions. The Economist Group has published the EV since its launch 1995, and its circulation is 15,600 copies per week
. Some of these copies are distributed free to high level workers in EU institutions. 
Interview partners

Preliminary research revealed that the structure of news reporting in transnational newspapers differed from that of national newspapers in terms of the areas covered by reporters. Evidently, transnational newspapers do not have specialist journalists dedicated to gathering news on thematic topics related to the EU such as immigration and agriculture in the same way as national newspapers. Instead, the daily newspapers have specific EU correspondents who are responsible for covering issues relating to the EU. Therefore, two journalists were selected for interview from each newspaper: the journalist who reports on EU affairs (usually the EU correspondent) and the Editor. Senior journalists who are responsible for the paper’s editorial opinion pages were selected in cases where the editor was unavailable (IHT and WSJ Europe).

Table A: Interview partners

	Position
	Newspaper
	Location

	Editor (Europe Edition)
	Financial Times Europe
	London

	Brussels Correspondent
	Financial Times Europe
	Brussels

	Deputy Comments Editor
	International Herald Tribune
	Paris

	EU Correspondent
	International Herald Tribune
	Paris/Brussels

	Deputy Editor, Editorial Page
	Wall Street Journal Europe
	Brussels

	Staff reporter
	Wall Street Journal Europe
	Brussels

	Editor
	European Voice
	Brussels

	Political Correspondent
	European Voice
	Brussels


A total of eight semi structured interviews were conducted during the autumn of 2003 and took between 45 and 75 minutes. Seven out of eight interviews were conducted face to face
 and all were recorded on minidisk. 

Section 1:
Level of resources committed for news

This section of the report explores the initial question of what news production capacities transnational newspapers have to report on national political affairs in the European region, and to report on international affairs extending beyond the European region. It then moves on to concentrate on examining the arrangements for gathering news on the EU and its institutions at each newspaper. It looks first at the level of resources committed for reporting on national, foreign and EU news before analysing other factors that influence news reporting such as the use of press agencies, and the Internet. 
Producing the News Agenda: Infrastructure and Scope
Table 1 illustrates the number of journalists each newspaper has allocated to reporting political affairs in countries across the world and more specifically on EU politics.

The FT Europe does not have resources for reporting allocated separately from the other editions of the FT.  All four editions share a substantial number of journalists who are based in countries all over the world. The European edition is produced alongside the UK edition in London. The FT Europe draws its foreign news material from approximately fifty journalists based in the following locations: Brussels (5 reporting staff, Observer columnist, plus columnist), Paris (4), Frankfurt (4), Berlin (2), Moscow (2), Stockholm (2), Madrid (2), Italy (2), and in most other countries they have one correspondent. Although these foreign correspondents are shared with the other FT papers, the Editor pointed out that without the demand for extra coverage from the European edition, the FT would probably only have one reporter rather than several in locations such as Frankfurt and Paris. 
“…there is a European version of that done by a columnist who works in Brussels and that is just for Europe, but mostly, it's similar amounts of material being treated in different amounts of prominence in different editions.” (Brain Groom, Editor, FT Europe)
The Wall Street Journal Europe's coverage is business-led.  It reports on the key areas of finance, markets, corporate, geopolitics, technology, media and telecommunications.  Therefore, political affairs are covered in terms of how politics impacts on business.  The WSJ Europe has journalists who report mainly on business based across the European region: Berlin (4), Frankfurt (3), London (17), Madrid (2), Moscow (3), Paris (9), and Rome (4). Although the WSJ Europe employs the correspondents, they are part of the global Wall Street Journal network and write for all editions. Outside of Europe, the paper has journalists all over the world who work for the WSJ Asia and WSJ USA editions. This includes Washington DC, New York, Beijing, Hong Kong, Sydney and Tokyo.  The Wall Street Journal Europe is part of the Dow Jones global news network of more than 1,700 editors and reporters and information is shared on a global basis, not only between the three print editions of The Wall Street Journal (U.S.A., Europe and Asia) but also online (wsj.com)and real-time (Dow Jones Newswires).

Table 1: 
Journalists covering national domestic political affairs in Europe, international affairs beyond Europe and political affairs relating to the EU

	
	National domestic political affairs in the European region
	International and world affairs between countries extending beyond or external to the Europe region
	Political affairs related to the EU institutions and actions

	FT Europe
	Shared with other FT papers:

Paris (4), Frankfurt (4), Berlin (2), Moscow (2), Stockholm (2), Madrid (2), Italy (2), plus 1 in other countries.
	None specifically assigned to FT Europe.

FT group has correspondents worldwide.
	Shared with other FT papers:

7 at Brussels Bureau 

(5 reporting staff, columnist, plus comments columnist)

	WSJ Europe
	Berlin (4), Frankfurt (3), London (17), Madrid (2), Moscow (3), Paris (9), Rome (4)
	Journalists working for the WSJ Asia are based throughout Asia. 

Journalists working for the WSJ USA edition are based in the USA.

Access to global network of Dow Jones newswires journalists. 
	3 at Brussels Bureau

	IHT
	Just IHT:

2-5 reporters in Europe.

Full time (including New York Times staff):

Paris (6), UK (3), Germany (2), Italy (1)

Stringers in over 7 European capitals.
	IHT has 1 correspondent in Asia.

NY Times has correspondents worldwide.
	1 IHT Brussels Correspondent based in Paris/Brussels.

Stringer in Brussels.

	European Voice.
	Occasional contributors (not stringers):

France (1), Poland (1), Sweden (1).
	None
	6 in total: 4 reporters plus editor and deputy editor.


Journalists from the IHT found it very difficult to judge how many journalists the paper had in various countries due to the restructuring process that the paper was going through at the time. They had gone from having a ‘fair few’ journalists posted in foreign locations reporting to the Paris offices of the IHT in recent years to only having two dedicated IHT foreign correspondents. In early 2003, the paper had between 4 and 5 journalists based in Paris, Brussels, London and Washington. At the time of interview the New York Times had a large body of correspondents based across Europe, some of whom worked out of the same offices as the IHT in Paris. These NY Times journalists reported direct to the NY Times in the USA rather than the editorial staff of the IHT in Paris. The IHT was able to use these journalists’ reports, but did not class them as their own staff. Both journalists expected the number of Europe based journalists working directly for the IHT to increase in coming years once the strategy of the paper had been finalised by managerial staff in New York at the NY Times.

The focus of the European Voice (EV) on producing news about the EU and its institutions results in the paper having almost no resources allocated to reporting news outside of Brussels. The paper has a relatively small set up with only four full time reporters in addition to a deputy editor and editor, all of whom are based at the EV’s headquarters in Brussels. The EV does not aim to report on affairs in EU member states except where they directly affect the EU itself. For example, if a dispute in nation states were likely to have implications for the EU, the EV would cover the issue.

“EU foreign policy for example. Obviously domestic things would come into play obviously if, there's a row between France and Germany, or taking a more topical example if there's a, the row between Britain on one side and France or Germany on the other on Iraq, obviously that's going to have an influence on the whole EU picture. So of course you have to look at it...” (David Cronin, Political Correspondent, European Voice)

A handful of non staff journalists from outside Brussels make occasional contributions to the paper on specific and topical issues such as the Swedish referendum. However, the paper does not have any correspondents based in nation states and does not have any journalists or stringers based outside of the European region. 

As we will discuss, each of the papers therefore has a very different set of resources available to them to report on the EU and politics in the European region.

Scope of co-operations: Institutional cooperation

All three daily transnational newspapers have some kind of formal arrangements for cooperation with other newspapers.  Although it is possible for the weekly EV to exchange articles with sister publications it rarely does this due to the specialist, niche focus of EV on EU news. News from the EV is therefore rarely relevant to its sister publication in Washington, “Roll Call” and vice versa. Very occasionally EV will run copy from other Economist titles. It should be noted that stories generated by the WSJ and IHT are published in their parent publications in based in the USA in addition to being carried by the transnational titles. For example, stories generated in Paris by the IHT correspondent are often published in the New York Times. Stories and comment produced in Brussels by the WSJ Europe is carried by the WSJ in the USA and in the Asian edition. At the WSJ Europe, stories and comment go into a ‘pool’ and can be picked up by any of the paper’s three editions. While IHT and WSJ Europe EU correspondents know that they are principally writing for the transnational editions of their paper, FT journalists are not conscious of which edition, UK or Europe, their articles will be published in. The FT Brussels correspondent does not write his articles with the edition that they will feature in in mind. Usually his stories go in both editions, but would be given more prominence in the Europe edition. Very rarely, FT Brussels Bureau journalists may write an extra paragraph in order to make a story more relevant for the UK edition. 

The FT Europe has established a substantial network of formal cooperation with other business newspapers in four European countries. The group which owns the FT, Pearson, also owns Les Echo in France, 50% of FT Deutschland (a German language version of the FT), and the Spanish newspaper company Recoletos which publishes a financial daily newspaper called Expansion. Most recently the FT has begun exchanging articles with the LA Times. This cooperation with these papers predominantly involves swapping stories.  

The IHT has formal publishing agreements with seven national papers in various countries around the world. The version of the IHT produced (and printed) in these countries includes an English language scaled down version of the national newspaper. For instance, in Israel the IHT contains an English language section of the broadsheet newspaper the Haaretz. One of the journalists pointed out that because the IHT is printed in twenty-six sites around the world, in several different time zones, and carries these national inserts, the production of the paper is very complicated.  In addition, the paper also has an agreement with Bloomberg who provide them with financial news that is featured in the IHT’s Asian edition. 

The WSJ Europe occasionally shares information with its sister publication the Handelsblad. For example, the WSJ recently conducted an interview with Gerhard Schroeder and the article was published in both the WSJ Europe and the Handelsblad.  The paper also has arrangements for sharing material with another company in the ownership group – the Dow Jones newswires. The WSJ Europe also features a daily opinion column and news from the Washington Post.

Therefore, each of the transnational newspapers apart from the EV has extensive networks of cooperation operating at a global level. 
Scope of co-operations: Informal cooperation

Journalists responsible for reporting on Europe have a number of informal contacts with other reporters on a regular basis. EU correspondents all mentioned cooperating with national journalists as a way of gaining useful information about the implications of the EU for countries that they are not familiar with. For instance the EV Correspondent often phones a Polish journalist when he is researching stories on Poland in relation to enlargement. The IHT’s EU correspondent pointed out the useful contacts and information that journalists gather at the daily press conference held by the Commission. Rather than generating stories from the Commission’s briefings, he finds this event useful because hundreds of reporters from all around the world gather there so it is a good way of finding out background information and gathering ‘gossip’. The Editors and Comments Editors of transnational newspapers do not tend to have many opportunities to cooperate with other journalists due to their non-reporting roles.  The Deputy Comments Editor at the WSJ Europe has some occasional contact with journalists from other newspapers over the phone.

Links with press agencies

All four newspapers use international press agencies as sources of information. All apart from the EV mentioned Reuters as their primary source of agency news. The EV used to have access to Reuters, but has suspended its subscription due to the high cost. It now mainly relies on AFP. The Editor of the EV pointed out that the needs of the EV in terms of agency news differ from daily newspapers because the EV is not a paper of record. It only has a need for up to the minute news on the day that it goes to press. For the rest of the week, the EV mainly requires archive news. Furthermore, he explained that nationally based news agencies do not produce suitable coverage on the EU to meet the needs of the EV for in depth EU information. The American owned newspapers, the IHT and WSJ Europe, use AP as a source of American news. Bloomberg is a source for the FT and the IHT.

Internet

None of the journalists felt that the Internet had changed the way that they write about the EU, but they all talked about the usefulness of the web as a source of information. Journalists generally perceive the EU institutions to have useful websites, and also said that other sources such as NGOs tend to have good websites. Several journalists mentioned the benefits of email for contacting people and said that it is often better than the telephone because you can actually get in direct contact with people rather than speak to secretaries. On the downside, some journalists mentioned concerns about accuracy of information on the Internet and the risk of relying too much on the web and ‘not getting out there and speaking to people’.  

Newsroom practices for reporting on Europe

There are significant differences in the arrangements for reporting on Europe among the transnational press. 

The FT Europe EU correspondent interviewed is part of a team of approximately seven FT journalists based at the paper’s Brussels Bureau. The FT has the largest team assigned to reporting on the EU of all the newspapers. Each of the journalists are responsible for a specific area of EU affairs.  Their remits are broadly grouped around the areas covered by different commissioners, and are divided into special areas such as transport and energy, and competition and the single market. The Brussels Bureau Chief mainly covers wide-ranging and general issues relating to the EU such as the Constitution. In addition to EU news, the Bureau also produces news on NATO, plus national news on Belgium and Luxembourg. Unlike many national daily newspapers, the staff at the Bureau do not have a morning news meeting. Instead they have a weekly meeting where general ideas and stories for the week ahead are discussed. The EU correspondent, Daniel Dombey, explained that there is no need for a daily meeting because each of the journalists knows his/her area of responsibility and therefore knows what they should be covering. It should not be forgotten that journalists at the Bureau are assigned to the Financial Times as an organisation rather than to individual editions of the FT. Therefore, Brussels based journalists do not consider themselves to be writing stories for the FT Europe or for the FT UK edition. As noted above, stories generated by the Bureau are often published in both editions, and journalists do not make any distinctions between editions when going about their business of reporting on the EU. 

The arrangements for gathering EU news at the EV are different from the daily newspapers for three main reasons. First the EV is a weekly newspaper that goes to press on a Thursday. Second, its focus is restricted to in depth news about the EU, EU institutions and key figures. Third, the EV does not attempt to be a paper of record so does not cover the day-to-day events of the EU. Rather it carries more in depth news and analysis, special features and profiles of key players in the EU. EV’s Editor described the paper as a ‘targeted niche product’ with a focus on the EU. In comparison to the other transnational newspapers the EV is a much smaller organisation. Based next to the Commission in Brussels, the team of five reporting journalists (including the Deputy Editor) each have a specific area of responsibility. The Political Correspondent covers   "macro political issues" such as the relationship between EU institutions and national capitals as well as enlargement. The Deputy Editor covers the Convention. Another journalist primarily writes about the European Parliament, and his responsibilities include covering the EP’s relations with countries outside the EU. The paper also has two business journalists who specialise in competition and accounting policy, the environment, energy, transport airlines. Therefore the EV is highly concentrated on reporting on the technicalities of the EU and does not attempt to cover national issues or NATO in the same way as other transnational newspapers. Having finalised the stories for the paper on a Wednesday, the team meet on Thursday to decide on what issues to cover in the forthcoming issue. 

The organisational structures of the IHT and WSJ Europe are typically American in that there is a clear operational division between editorial comment and news production. The Deputy Comments Editor at the WSJ Europe, Mike Gonzales, described the division as a Chinese wall. The editorial opinion and comments section of the newspapers are produced separately from the news sections, and journalists from each side do not overlap. Thus the following descriptions of newsgathering are based on information only from the reporting journalists at both papers.

The IHT has the least resources allocated to reporting on the EU of all the transnational newspapers. At the time of interview, the paper only had one correspondent who was based part in Paris and part in Brussels. Thomas Fuller’s remit includes covering national affairs in Europe as well as EU affairs. He usually goes to Brussels about four times a week and often visits other countries to follow up non-EU stories. For example, in the week previous to the interview, Fuller had covered stories relating to the Dutch royalty as well as French national politics. Fuller pointed out that many EU stories occur outside of Brussels in Luxembourg and Strasbourg. He also explained that he thought attending Commission’s daily briefing is useful not just because of what the Commission says but also because it is an opportunity to gather background information on EU issues from other journalists. Similarly to the EV and the WSJ Europe, the IHT does not aim to report on the day-to-day gongs on of the EU. Instead, Fuller focuses on pursuing more general stories that give an idea of the ‘bigger picture’ and explore the ‘big themes’. 

“We try not to report on the daily increment of Brussels developments. Lots happens in Brussels everyday, but we don't have the space nor do our readers have the interest of the daily developments in Brussels. We want to capture the directions that things are going in, we want to talk about the big themes in Brussels and we want to never miss the big stories.” (Thomas Fuller, Brussels Correspondent, International Herald Tribune)

He aims for his EU stories to be more detailed and give a fuller understanding of the issues than would be achieved by daily news reports. The fact that he only writes and average of three articles a week is an indication of the amount of research effort that goes into his stories. Fuller considered that the way the IHT reports the EU is unique. He explained that the IHT is the only newspaper that covers Europe from an international perspective and in general terms. He pointed out that the FT Europe and the WSJ Europe are both orientated towards business related coverage of the EU. Fuller perceived coverage of the EU in national newspapers to be narrowly focussed on the implications for the paper’s country. He described the focus of the IHT in reporting on the EU in terms of the implications of EU issues for Europe’s place in the world with particular attention paid to Europe’s relationship with the USA. 

“Well, I basically address it from the standpoint of, each time taking the temperature of European integration, and how real is it, […] and what does it mean for the single market and Europe's place in the world, that's how we look at it. Will the single market become more competitive vis-a-vis the US, Japan, China and other blocks like that […] the Herald Tribune is trying to attract a general readership for international issues on a daily basis.” (Thomas Fuller, Brussels Correspondent, International Herald Tribune)

Fuller described his daily routine as like any other foreign correspondent in that he does not attend a daily news meeting at the IHT’s headquarters. Rather, he corresponds with the news desk by telephone to let them know what he is covering and responds to their requests for specific stories. 

At the time of interview the WSJ Europe had three staff allocated to reporting on the EU based at the their headquarters in Brussels. The Bureau expected to hire two new staff, including a Bureau Chief, in the coming months. Partly due to the lack of a Bureau Chief and partly due to the way they work, the journalists covering the EU do not have daily news meetings.  The WSJ Europe covers the EU through a combination of news and features. The WSJ Europe does not consider itself to be a paper of record in the same way as the FT. Rather it tries to set its “own agenda and concentrate on feature stories and added value stories that hopefully they will not have and give people a reason to read us despite not having all the news that they [FT] have
”. Nevertheless, the paper does attempt to cover major news stories. At the beginning of the week one of the team of three journalists is assigned to covering news. He/she will attend the Commission briefing and keep track of events. This allows the remaining two reporters to concentrate on feature stories. Within this arrangement each journalist also has a specialist area so that the paper covers the following areas: transatlantic news, security/NATO, trade and the EU.  These journalists do not cover national news and, due to the lack of staff, they obtain reports on business markets regulation and financial markets regulation from the Dow Jones Newswires. In addition to these areas the WSJ Europe publishes a weekly column called the European Notebook. Made up of ‘titbits, goings on and gossip’ the column is contributed to by various staff from the newspaper as well as reporters from the paper’s sister company the Down Jones Newswires. It is important to note that the majority (80-90%) of articles that WSJ Europe journalists produce on the EU will be published in the paper’s US edition as well as in its Europe edition. Therefore, journalists are expected to cover European issues in a way that is relevant to US readers as well as to readers based in Europe.

Prestige of the Brussels beat

Although foreign postings such as Paris and Frankfurt are perceived as more desirable and glamorous than the Brussels beat, positions at the Brussels Bureau are seen as prestigious by journalists within the FT.  This is because of the status of the FT Europe as a well read and respected paper among European elites and the self-perception the paper has of itself as an opinion former.

“Yes, I think it is […]But the job itself is very rewarding, because the FT is aware that it has a role as a leading opinion former, a leading newspaper in the EU, in Brussels itself, its aware that it has a role of taking the EU news to people who really care about the EU and people who want to find out all the different ways that the EU affects people in their daily lives. In the end I think for all of those reasons, its a great place to be, we're very aware that we have a kind of privileged position here, and so there's consistently very high competition for Brussels jobs.” (Daniel Dombey, Brussels Correspondent, FT Europe)
The position of EU correspondent was not perceived as the most desirable job within the IHT and WSJ Europe. Because of business focus of the WSJ Europe posts such as aerospace correspondent and automotive correspondent are seen as more prestigious than EU correspondent. Whilst the Brussels correspondent role is seen as important and prestigious at the IHT it not a ‘plum’ job and is not a particularly desirable position. Given that all EV journalists are based in Brussels and all work on the EU it was not relevant to ask about the status of the posting of EU correspondent.

Routine sources

Journalists were asked to name the routine sources they use to report on European issues such as the Convention on the Future of Europe. The most common sources used by all journalists on this topic were key members of the Convention such as the Convention spokesman, people associated with Valerie Giscard D’Estaing, and representatives of national countries. The majority of sources were therefore EU actors based in Brussels. In addition, some journalists mentioned using Brussels based thinks tanks, lobby groups and organisations representing commerce as sources on the Convention. None of the four EU correspondents used the same group of actors as sources and it seems that journalists cultivated their own individual set of sources on this particular issue. For instance, a wide range of different think tanks and lobby organisations were given, but none of the journalists used the same organisations as sources. The emphasis given to reporting the Convention in terms that are of relevance to readers in the USA by the WSJ is evident from Mitchener’s use of the EU branch of the American Chamber of Commerce as a regular source. None of the journalists perceived there to have been any significant changes in the routine sources they use to report on Europe over the last decade
.  

Summary

Our analysis of the infrastructure, scope and newsgathering arrangements at transnational newspapers demonstrates that each of the papers are organised to report on Europe in different ways. Each of the transnational newspapers has a different target audience and place in the market. The differences in remits and aims of each paper have significant implications for the arrangements they have for reporting on Europe and the way in which they cover the issue. For example, as a result of the EV’s reporting focus on EU institutions and EU news the paper does not have any resources committed to covering national issues in member states or international affairs, except when they relate to the EU.  Further, due to its niche status, the EV does not have formal arrangements for cooperation with other newspapers in the same way that the other transnational newspapers do. The IHT, WSJ Europe and FT Europe utilise their close relationship to ‘sister’ or ‘parent’ publications in order to exchange news stories and share foreign correspondents. 

The four papers differ in the way that they aim to report on EU political affairs. Only the FT Europe attempts to be a ‘paper of record’ on the EU and reports on the daily activities and events of EU institutions and politicians. The WSJ Europe considers itself to be in direct competition with the FT Europe due to both the papers’ orientation for business news and aims to provide its readers with ‘value added’ coverage of the EU. In addition to covering the daily events of the EU in a less detailed way than the FT, the WSJ Europe is keen to provide readers with features and in depth news about the EU. The large amount of resources allocated by the FT newspaper group to reporting on the EU allows the team of journalists to cover a range of specialist areas that replicate the division of areas covered by the work of the European Commission. In comparison, the WSJ Europe also has journalists dedicated to specific areas, but the bureau is half the size of that of the FT. The differences in the effects of American and European ownership are demonstrated by the way in which the IHT and the WSJ Europe approach their reporting of the EU in comparison to the FT Europe. Both the IHT and the WSJ attempt to cover the EU from what they consider to be a truly international perspective by reporting EU politics in terms of its implications for the whole of Europe, the world and Europe’s relationship with the rest of the world, in particular the USA. Due to the niche focus of the EV, and its status as a weekly publication, the paper covers the EU in a unique in depth way with features and profiles of EU politicians that is not found in any of the other transnational newspapers. 

Section 2:
 Source strategies: an external factor influencing the news agenda

In this section we look at the research question: How do the source strategies of collective actors influence news reporting of the EU?

We investigate the ways in which collective actors attempt to influence the transnational news agenda, especially with respect to EU. Collective actors attempt to get their message reported by newspapers by taking active initiatives to get their message across to journalists through the use of press releases, supplying information for news stories, staging publicity stunts and other strategies. Journalists were asked about the types of sources that contact them with information for news stories on Europe, the types of strategies that sources use when contacting them, and what nationality of sources contact them. The following analysis looks at journalists’ perceptions of how often certain actors mobilise to attempt to influence the news agenda and whether actors are more active in targeting particular newspapers. Next we look at the types of communication strategies most commonly used by different types of actors to attempt to get their message reported by journalists. Finally we look in detail at journalists’ perceptions of the quality of European institutions’ communications strategies. Due to their lack of contact with news sources the Editors and Comments Editors were not asked these questions. Therefore, the summary below relates to the responses of the EU correspondent from each of the four transnational newspapers.

Contact from Political parties 

With the exception of the FT, European level political parties contact transnational journalists most regularly. The reporters from the IHT, WSJ and EV all stated that the Socialists [Group], Christian Democrats (Group of the European People's Party), the Greens and the European Liberal Democrats contacted them with equal frequency. Table 2 shows that European political parties are some of the actors that contact all EU correspondents all of the time. In contrast, Daniel Dombey from the FT mentioned national UK political parties (Labour and Conservatives), but pointed out that although he was on the email distribution lists of many political parties, his specialist focus on competition and single market meant that the majority of communication from political parties was not of relevance to him. 

Nationality of most common sources

Journalists were asked which countries of origin the actors who target them most frequently come from. There were differences in the nationality of actors that target each newspaper. Due to its focus on reporting on EU institutions, the EV tends to be targeted by personnel from these institutions. Therefore, although personnel at EU institutions are drawn from across member states, the main actors to target the EV are EU level actors.  National actors do not contact the EV as a consequence of its strict EU remit. Similarly, EU level actors contact journalists from the IHT most often. However, in addition, US actors regularly contact the IHT and WSJ and somewhat less regularly UK actors contact the WSJ. Mitchener explained that this was due to the American background of the WSJ and because it is an English language publication. Furthermore, Table 2 shows that ‘extra EU national governments’ contact the WSJ (2) and IHT (3) very regularly with information for news stories.

Table 2:  Journalists perceptions of the frequency of ‘source strategies’ by collective actors to be reported, by newspaper, by journalist type

	
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe

	German government
	0
	
	0
	1

	French government 
	1
	
	0
	1

	British government
	2
	
	0
	2

	Italian government
	0
	
	1
	2

	Other EU member governments 
	1
	
	1
	1

	EU candidate state governments 
	1
	
	1
	2

	Extra-EU national governments
	1
	
	3
	2

	Member state regional/local governments
	1
	
	1
	0

	European Commission
	3
	
	2
	3

	European Court of Justice
	1
	
	0
	2

	Council of Ministers 
	2
	
	1
	3

	European Council
	1
	
	1
	3

	CoR Committee of the Regions
	2
	
	1
	0

	European Parliament
	3
	
	1
	2

	Supranational or transnational institutions – Non-EU (WTO, World Bank, UNHCR etc.)
	2
	
	1
	2

	Political parties from EU Member nations
	2
	
	0
	3

	PPE-ED (Group of the Eur. People's Party (Christian Democrats) and Eur. Democrats)
	3
	
	3
	3

	PES (Group of the Party of European Socialists)
	3
	
	3
	3

	Other European political parties
	2
	
	3
	3

	Interest groups in Member states (e.g., national Trade Unions, employers associations)
	1
	
	1
	2

	Regional or local interest groups from Member states (e.g., Trade Unions, employers associations)
	1
	
	0
	1

	European-level interest groups (e.g., Trade Unions, employers associations)
	2
	
	3
	3

	International or transnational interest groups (e.g., Trade unions, employers associations)
	2
	
	3
	2

	Scientific experts/policy think tanks working in this field from Member States
	1
	
	0
	2

	 European Scientific experts/policy think tanks working in this field
	2
	
	3
	3

	National-based campaign and protest groups from Member states
	1
	
	0
	2

	Sub national regional or local campaign and protest groups from Member states
	1
	
	1
	1

	European-level campaign and protest groups
	3
	
	3
	3

	International or transnational campaign and protest groups
	3
	
	3
	2

	N
	1
	0
	1
	1


Range: never = 0, from time to time = 1, regularly = 2, always/v. often = 3  

Note: no information was collected from the FT journalist due top time constraints.
Common strategies of actors targeting journalists

All the journalists agreed that emails followed up by phone calls are the most common strategies employed by all types of actors (Government/political parties, interest groups, and campaign groups) when they attempt to get their political message reported by them. The FT’s correspondent said that he was usually sent an email and then received a telephone request to set up a meeting. The Brussels correspondent at the WSJ Europe pointed out that the majority of the emails he receives are ‘spam’ containing general press releases and that personalised emails are more often followed by a telephone call. Thomas Fuller from the IHT highlighted the effect of the way in which his paper covers the EU on the strategies used by sources to contact him. He perceived that the IHT probably receives less personalised information than papers that report on the EU on a daily basis such as the FT. He thinks this is because sources know that the IHT doesn’t cover the EU daily so sources are less likely to be successful in getting their political message reported by the paper. Because stories are required to relate to a ‘big theme’ and have a meaning for people outside Brussels for the IHT to be interested in them, many press releases aren’t of relevance to the paper. Fuller also pointed out that in addition to emails and phone calls, campaign groups often target journalists by ‘hanging around outside venues’.

Source Strategies of European institutions

The journalists had mixed perceptions about the competence of EU institutions’ source strategies
. They were asked to rate the performance of the EU as a source in comparison to their experiences when dealing with national institutions as sources
.

The correspondents from the EV and the WSJ Europe both rated the overall professional standard of EU institutions’ communications as worse than that of national actors. However, they were critical of different aspects of the EU’s communications strategies. David Cronin of the EV levelled his criticisms at the Commission and said that it lacks efficiency and transparency, is worse at being open to discussion and worse at having clear political line than national institutions. Brandon Mitchener of the WSJ Europe criticised the Commission but praised the European Parliament’s communications skills. He pointed out the limitations of the Commission’s communications in terms of their inexperience in dealing with the press. He perceived that, although the Commission’s spokesmen are experts in their area of policy, they do not have sufficient knowledge or experience in dealing with the press to provide information that attractive to journalists. In addition, he criticised the language used by the Commission as ‘nonsensical EU speak, gibberish, which is useless’. On the other hand, Mitchener respected the skills of press officers representing individual political parties and lobby groups in the European Parliament
.

“The main thing is that the Commission tends to have, where I said worse, they tend to hire experts, who are very good at their subjects, but have zero idea how the press works, and which strings to pull to get a good quote or a good spin on a story in a newspaper or a radio interview.” (Brandon Mitchener, Staff Reporter, WSJ Europe)
In contrast, Thomas Fuller from the IHT defended the communications skills of the EU. In comparison to national institutions, he felt that the EU were better on overall professional standards, being open to discussion, having a clear political line, being transparent, providing material that is accurate – every factor other than providing material which is usable as news copy on which he said they were the same. Fuller explained that the accusations aimed at EU for not being transparent are not accurate because he says the EU does actually allow the public more access to its day-to-day processes than national institutions. He suggested that the EU ‘hangs out their dirty laundry’ a lot more than other governments such as the US. He suggested that conflicts and contentious issues are more visible in EU institutions due to the public nature of many debates and meetings. For instance, at meetings of the Council of Ministers disagreements between national participants cannot be concealed.

“A lot of people criticise the EU for being very opaque, I don't think that's entirely the case. I think that we might see the churning machinations of the EU more than we would of a national government.” (Thomas Fuller, Brussels Correspondent, International Herald Tribune)

Summary

EU level actors rather than national actors are the actors that most frequently attempt to get their political message reported by transnational newspapers. The types of actors that contact individual newspapers vary due to sources’ perceptions of the individual ways in which newspapers cover the EU. For instance, papers that do not cover the daily events of EU perceive that they are contacted less frequently and by different types of actors than those who contact papers of record such as the FT. Three of the papers have origins and ownership organisations in nation states. When national actors contact these papers, they are most often actors from their country of ownership i.e. the USA for the WSJ Europe and the IHT and the UK for the FT Europe. 

Two journalists were very critical of the communications skills and strategies employed by the European Commission. They feel that the Commission’s press officers/spokespeople do not have relevant experience and skills in dealing with the press. In addition, the Commission was accused of lacking in openness and transparency. A further complaint was commonly made about the complicated and ‘nonsensical’ language used by EU institutions which requires journalists to act as  ‘translators’.

Section 3: Readership demand: and external factor influencing the news agenda

This section aims to address the main research question: Does readership demand influence news reporting of Europe?

Journalists were asked a range of questions that aimed to measure their perceptions of their readers demand, interest, knowledge and attitudes on Europe. In addition they were asked about the role of the media in shaping public opinion about the EU and the role of the media in addressing the ‘democratic deficit’.

Readership opinion on Europe

Table 4 shows journalists’ assessments of their readers’ attitudes towards European integration. They were asked whether they thought their readers were more favourable, less favourable or no different to the general ublic in their attitude towards European integration. The responses of the two journalists from each newspaper have been averaged and are shown in the table. 

Table 4: Assessment of readership’s likelihood to be more favourable towards European integration than general public, newspaper by journalist type (Means)
	
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe
	All

	Readership opinion
	1
	1
	1
	0.5
	0.88

	N
	2
	2
	2
	2
	8


Scale: better = +1, no different = 0, worse = -1.

Overall, journalists from all transnational newspapers perceive their readership to be more in favour of European integration than the general public. One journalist from the WSJ thought that their readers were more favourable to the EU than the general public due to their business interests. He explained that their mainly business readers see benefits for business in an efficiently operating single market where economies of scale can be achieved and all countries trade in the same currency. For instance 

“Because they're business people and they want one market. They want Europe to be one big happy country, from a business point of view. Especially American business people, but also European business people they want to have economies of scale, and if they can get it in Luxembourg or even in the UK, they want the Euro to be everywhere, the Commission to make all the decisions, and the member states to be put in their place.” (Brandon Mitchener, Staff Reporter, WSJ Europe). 

The WSJ’s Deputy Comments Editor said it was difficult to generalise about the paper’s readers’ opinions on Europe as he suspected that they differ according to which country the reader comes from. 

Interest in European politics

Journalists were asked to rate the level of interest among their readers in politics in general and then to rate their interest in European politics. Table 5 shows that transnational journalists perceive their readers to be between moderately and greatly interested in both politics and European politics. 

Readers of the WSJ Europe are perceived to be greatly interested in general and European politics. The paper’s Staff Reporter said that surveys had shown that WSJ Europe readers would like the paper to cover more European politics. He pointed out that their business readers were primarily interested in European (not necessarily EU) news in order for them to acquire knowledge about the political environment that business is taking place in. All four newspapers referred to either their elite or business readerships as a reason for the high level of interest in politics and European politics. In particular, the EV suggested that one would expect their readership of predominantly EU elites and politicians to be very interested in politics and EU politics:

“Because we've identified our readership
 as decision makers at the heart of Europe.” (Dennis Abbott, Editor, European Voice)
Further, the FT perceived that one of the things their readers find appealing about its coverage of politics is its unique combination of business and politics: 

“The FT's big strength by comparison with other international business newspapers is the emphasis we put on the relationship between business and politics. That is something that our readers prize very highly (mainly business people).” (Brain Groom, Editor, FT Europe)

Understanding of European Politics

Although all journalists think that their readerships are interested in European politics, only journalists from the EV and the FT perceive that their readers have more than a limited understanding of it. According to Table 5, readers of the EV have a great understanding, and readers of the FT have a moderate understanding of EU politics. In contrast, readers of the IHT and WSJ Europe are perceived to have somewhere between a little and moderate understanding of EU politics. 

EV readers are perceived to have a high level of understanding of European politics for the same reasons as they have a high level of interest in the subject: they are the elites and politicians who run the EU. For instance:

“Our core readership, because we're distributed free of charge to all MEPs & all top level officials,  in most of the Brussels based EU institutions...people who have to keep abreast with developments at EU level... who are already immersed in EU affairs.” (David Cronin, Political Correspondent, European Voice)

Overall, journalists felt that readers who are not involved in the politics of the EU have little chance of understanding its politics due to the complex nature of the process of European integration. One journalist even commented: “EU politics, who can understand that! Very few people do, it's like looking into Medusa's hair!”

Table 5: Assessment of Readership’s interest in politics and Europe (Means)

	 
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe
	All

	Own readership’s interest in politics (Q21)
	3
	2.5
	3
	2.5
	2.75

	Own readership’s interest in European politics (Q23)
	3
	3
	2
	3
	2.75

	Own readership’s understanding of workings of European politics (Q24)
	3
	2
	1.5
	1
	1.88

	People across the European region increasingly view politics in European frame of reference (Q22a)
	2.25
	3
	1.5
	0
	1.67

	N
	2
	2
	2
	2
	8


Scale: Q21, 23, 24: not at all = 0, a little = 1, moderately = 2,  greatly = 3  

Q22a: no=0, to a certain extent = 1.5, Yes =3.

Journalists were divided in their opinions of the extent to which people across the European region have come to view politics in European frame of reference over the last decade. Table 5 demonstrates that journalists from the EV and FT perceived that the public had come to view politics in terms of Europe to a greater extent (yes) than journalists from the IHT and WSJ Europe (to a certain extent and no). Table 6 shows the responses of journalists to the question: to what extent has press coverage contributed to public’s European frame of reference? With the exception of the WSJ, journalists perceive the press to have made a moderate contribution to the public’s view of Europe. However, the majority of journalists were critical of the quality and quantity of media coverage of Europe across member states. Journalists from the American origin newspapers, the IHT and WSJ Europe, criticised the national focus of much reporting of the EU in member states. They perceived that most national papers in member states were only interested in reporting on Europe from a national perspective, with a focus on the implications of European integration for their own country. Journalists from the WSJ Europe considered that they were one of the few newspapers to cover the EU from a truly European perspective without ‘anchoring’ EU news to a nation state. One of the journalists also credited the EV, the FT Europe and Le Monde with achieving a European viewpoint. However, the press in member states was generally regarded to limit the public’s access to information about Europe by reporting the issue from a purely domestic point of view.

“… the whole structure of the European media is national, no question about it. Where do you find EU news in most European papers, in the foreign section of the newspaper, I think that speaks volumes? Correspondents from a national newspaper in Brussels, are not there to report on the wonders of the EU, they are there to report on the parochial interests of their individual constituencies.” (Thomas Fuller, Brussels Correspondent, International Herald Tribune)

“With the notable exception of the WSJ and the EV, all other major media tend to treat Europe as a collection of nation states, and EU affairs do not get as high a profile as national news. You'll always see national news on the front page and page 2, and EU would be somewhere on page 4 or 5. […] our litmus test is we don't do a story unless it's important to people in more than one country. Whereas most journalists here, you get exactly the opposite, they'll only write about it if it’s important to their country.” (Brandon Mitchener, Staff Reporter, WSJ Europe)

Other journalists criticised media coverage of Europe for not paying sufficient attention to complex issues. They suggested that the media had been ‘deficient’ in informing the public about European integration. The Editor of the EV, pointed out that coverage of Europe in the press varies from country to country and he thought that coverage in the UK was particularly poor.

“Some countries are more aware of the European context because their media covers it in more depth, other countries, my own country springs to mind, are less aware, because the EU is not covered in great depth in British newspapers, even in broadsheets."(Dennis Abbott, Editor, European Voice)

Only one journalist had a positive opinion of the press’s contribution to pubic opinion. David Cronin was optimistic about the amount of attention that the media pays to EU politics.

“There's more of it for starters, more attention being paid by the media to EU affairs & the EU is growing. More powers have been handed over to the EU. There's a realisation thus, the EU is becoming an increasingly influential player on the world stage[...]I do think that the fact that there is more in their newspapers and the television about EU affairs, is bound to have some kind of impact on public opinion.”(David Cronin, Political Correspondent, European Voice)

Table 6: Assessment of press’ contribution to public’s view of Europe, and perceived duty to reduce EU’s democratic deficit (Means)  

	 
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe
	All

	Press coverage’s contribution to public’s European frame of reference (q22b)
	2.5
	2
	2
	1
	2

	N
	2
	2
	2
	1
	7

	Press’ general obligation to inform and educate public by reducing EU’s democratic deficit (q26)
	3
	2.5
	3
	1.5
	2.5

	N
	2
	2
	2
	2
	8


Q22b: not at all = 0, a little = 1, moderately = 2, greatly = 3  

Q26: no role at all=0, a small role = 1, a moderate role =2, an important role=3.

Press contribution to reducing the democratic deficit

With the exception of the WSJ Europe, journalists perceive the press to have a moderate to important role in helping to reduce the democratic deficit by informing and educating the public – see Table 6. Journalists voiced a range of opinions on the role of the press that included criticisms of the transparency of EU institutions, problems of public understanding of European politics, the failure of the press to cover Europe in terms other than national consequences, and the failure of EU institutions to attempt to bridge the gap between themselves and the public. Several journalists suggested that newspapers should make more attempts to explain the EU to readers in terms that they can understand. Thomas Fuller suggested that journalists should ‘take the EU story out of Brussels’. In other words he thinks journalists should avoid using EU language and jargon when reporting on directives and give practical examples of the implications of policies i.e. do a feature on the implications for a typical Swiss farmer of suggested reforms to the CAP.

“I think the main thing that the Brussels press corps at the European media needs to do is to take the EU story out of Brussels[…] It's just showing the actual effect of the policies.". (Thomas Fuller, Brussels Correspondent, International Herald Tribune)

Several other journalists felt that the press has a very important role to play in holding the politicians to account. For example:

“Number 1, we have to explain how the EU works in clear and simple terms and cut through all the jargon. Secondly, we have to try and make up for the fact that EU institutions, generally speaking, aren't exactly models of transparency, by trying to put as much information that the people in important positions want to keep secret, in the public domain. Journalists have to try and put that information in the public domain.” (David Cronin, Political Correspondent, European Voice)

The WSJ Europe’s Brandon Mitchener made further criticism of the dominance of a national perspective in news reporting. He believes that although the press should have an important role in educating the public, they cannot fulfil that role unless they dedicate significantly more resources to reporting on Europe than at present.

“But they're doing a lousy job, because most of them are still stuck in a national rut and above all, the top editors have not understood the degree to which European integration has already taken place [.…] Brussels should be, as important as a national capital, at least.” (Brandon Mitchener, Staff Reporter, WSJ Europe)

Summary

In this section we have addressed the research question does readership demand influence news reporting of Europe? The interviews demonstrated that readers of transnational newspapers are perceived to very interested in and have favourable attitudes towards the EU. Journalists explained the reasoning behind these perceptions by highlighting the make up of the readerships. The FT and the WSJ Europe both have largely business readers based across Europe who are interested in the EU in terms of its consequences for business. Their readers’ interests in the commercial implications of the EU significantly shape the way in which these papers cover EU politics. Readers of the EV are clearly more likely to be supportive of the EU and more likely to be interested in its affairs dues to the high proportion of readers who work in EU institutions or other Brussels based organisations.

There are differences in the perceived level of understanding of EU politics among the readers of transnational newspapers.  For the reasons just mentioned, EV journalists perceive that their readers have a great understanding of EU politics. On the other hand, journalists from the IHT and the WSJ Europe were more sceptical about the level of understanding their readers have of what they see as a very complicated issue. Readers of these papers are less likely to be based in Brussels or be involved in the workings of the EU institutions.

Journalists put forward a range of views on the role of the media in shaping public opinion on Europe and in helping to bridge the democratic deficit by informing and educating the public. Overall, journalists do consider that the media has contributed to the public’s view of European politics over the last decade. However, several journalists were highly critical of the way in which the media in EU member states have chosen to cover the EU in recent years. Journalists from transnational newspapers with parent companies outside Europe (the IHT and the WSJ Europe) criticised the national press in member states for neglecting to cover the implications of EU issues for the EU as a whole and focussing entirely on the national implications of EU politics. They perceived that, by ‘anchoring’ reporting of the EU to the effects of issues on their own country, national journalists were responsible for restricting the quality of information that the public has access to about Europe. Furthermore, one journalist felt that the national bias of much of the press reduced national newspapers’ capacity to address the democratic deficit effectively. Other journalists suggested that the press should try harder to meet the challenge of reporting the EU in a way that is interesting to readers in order to help educate and inform the public and thus helping to bridge the democratic deficit. 

Section 4:
Political Journalism: an internal factor influencing news agenda

This section aims to address the following research question: does the newspaper’s own political agenda influence reporting of the EU?

Here we analyse the way in which newspapers act as opinion leaders on the EU and European integration. We explore whether a newspaper’s own political agenda influences reporting, especially on EU affairs. First, we look at the types of political actors that newspapers attempt to influence through comment pieces and editorial articles on European issues. Next the level of autonomy journalists have to express their own views on Europe is assessed. Newspaper’s political agendas on European issues are further analysed by considering whether they run political campaigns on the issue. In the fourth sub-section, we look at how decisions on editorial opinion leading on Europe are made. Finally, we consider whether newspapers’ political stances on Europe have changed over time and what factors have brought about these changes.

Political actors who journalists aim to influence

Journalists were asked to assess how often they try to target their message at political actors when they write a comment or editorial article that enables them to express an opinion on behalf of the newspaper. They were asked to rate the frequency with which they aim their newspaper’s political message at a range of actors. Only journalists who are involved in writing the opinion of the newspaper were able to respond to this question. Therefore the editors and comments editors’ responses from each of the four newspapers are shown in table 7. The EV’s Political Correspondent occasionally writes leading articles for the paper, so his responses are also included in the table. 

We begin by looking at the overall patterns of the types of actors that transnational newspapers attempt to target with their political message, before moving on to consider the differences between newspapers. As one would expect, looking at the ‘all’ column, transnational newspapers claim that they always attempt to influence their readership through their editorial column. Secondly, all newspapers aim their message at both transnational and national ‘chattering classes’. This is interesting because it demonstrates that transnational newspapers perceive that it is important to aim their political opinion at readers in national EU member states as well as transnational readers. None of the newspapers assign a greater importance to attempting to influence the government of one member state over another. For example, each paper targets their political message at the German government just as often as it targets its message at the UK government. Surprisingly, even the IHT and the WSJ Europe do not often attempt to influence non EU governments such as the US Administration. Transnational newspapers consider it more important to target their message at actors in some EU institutions rather than others. For example, the Commission, Council of Ministers, and European Council are targeted slightly more often than regularly (2.4), whereas the European Parliament (2) and the ECJ (1.8) are targeted less frequently. Overall, these EU institutions are the aim of newspaper’s political messages slightly more frequently than national institutions/governments. 

Table 7: Actors who journalists try to influence when commentating on political events
	
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe
	All

	German government
	2.5
	2
	1
	3
	2.2

	French government 
	2.5
	2
	1
	3
	2.2

	British government
	2.5
	2
	1
	3
	2.2

	Italian government
	2.5
	2
	1
	3
	2.2

	Other EU member governments 
	2.5
	1
	1
	3
	2

	EU candidate state governments 
	2.5
	1
	1
	3
	2

	Extra-EU national governments
	1.5
	1
	1
	0
	1

	Member state regional/local governments
	1.5
	1
	0
	1
	1

	European Commission
	3
	2
	1
	3
	2.4

	European Court of Justice
	2
	1
	1
	3
	1.8

	Council of Ministers 
	3
	2
	1
	3
	2.4

	European Council
	3
	2
	1
	3
	2.4

	CoR Committee of the Regions
	2
	1
	0
	1
	1.2

	European Parliament
	3
	1
	1
	2
	2

	Supranational or transnational institutions – Non-EU (WTO, World Bank, UNHCR etc.)
	2.5
	2
	1
	3
	2.2

	Political parties from EU Member nations
	2.5
	2
	0
	3
	2

	PPE-ED (Group of the Eur. People's Party (Christian Democrats) and Eur. Democrats)
	3
	1
	0
	0
	1.4

	 PES (Group of the Party of European Socialists)
	3
	1
	0
	0
	1.4

	Interest groups in Member States (e.g. Trade Unions, employers associations)
	2
	1
	1
	2
	1.6

	Regional or local interest groups in Member States (e.g. Trade Unions, employers associations)
	1.5
	1
	1
	0
	1

	European-level interest groups (e.g. Trade Unions, employers associations)
	3
	1
	1
	2
	2

	International and transnational interest groups (e.g. Trade Unions, employers associations)
	2
	1
	1
	0
	1.2

	Campaign and protest groups in Member states
	1.5
	1
	1
	2
	1.4

	Regional and local campaign and protest groups from Member states
	1.5
	1
	0
	1
	1

	European campaign and protest groups
	2
	1
	1
	3
	1.8

	International or transnational campaign and protest groups
	1.5
	1
	1
	3
	1.6

	Scientific experts/policy think tanks working in this field 
	2.5
	1
	2
	1
	1.8

	Journalists from national newspapers in Member states
	2
	1
	1
	0
	1.2

	Journalists from other transnational newspapers
	2
	1
	1
	0
	1.2

	Your readership
	3
	3
	3
	3
	3

	Informed political opinion – ‘the chattering     classes’- among transnational elites
	3
	2
	2
	3
	2.6

	Informed political opinion – ‘the chattering classes’- among national elites
	3
	2
	2
	3
	2.6

	Public opinion within Member States
	2.5
	2
	1
	3
	2.2

	N
	2
	1
	1
	1
	5


Scale: never = 0, from time to time = 1, regularly = 2, always/v. often = 3  
There are some significant differences between the types of actors targeted with political messages by each newspaper. Overall, journalists from the EV and the WSJ Europe perceive that they are more active in trying to influence a wider ranger of readers than the IHT and the FT Europe. In particular, Table 7 demonstrates that journalists at the IHT do not frequently target political actors with their newspaper’s political message. With the exception of their readership (3) and the ‘chattering classes’ (2) the IHT rarely attempts to influence other actors. As we shall see later, this is in keeping with journalists’ perceptions of the paper’s editorial line on Europe.

Conversely, the EV and the WSJ Europe regularly attempt to influence a range of political actors as well as their readership. Both the EV and the WSJ Europe are the most likely of all the transnational newspapers to aim their message at actors in EU institutions. The EV tries to influence actors in all EU institutions either ‘regularly’ or ‘always’, and is the only newspaper to always aim its message at the European Parliament. The EV is also more likely than other newspapers to attempt to influence journalists from other newspapers, both national and transnational, as it says it does this regularly. The WSJ Europe ‘always’ aims its message at the Commission, ECJ, the Council of Ministers, and the European Council and ‘regularly’ aims its message at the European Parliament. The FT Europe attempts to target most actors from time to time and tends to aim its messages mainly at national governments, EU institutions and European political parties as well as its readership.

Level of autonomy

Journalists were asked about the level of freedom they have to express their own individual position when commentating on European issues. Table 8 demonstrates the responses of the five journalists who are involved in commenting on Europe for their newspaper
.  Journalists from the FT Europe, IHT and EV feel that they have a moderate amount of autonomy to express their own opinion when they are commenting on Europe for their paper. The Comments Editor at the WSJ Europe perceived that he did not have any autonomy when writing editorials because he has to write within the opinion of the paper. However, he does not find this problematic as he agrees with the paper’s opinion and also feels that he has more autonomy when writing articles under his own name. 

Table 8: Journalist’s assessment of level autonomy to express own position when commentating on Europe

	 
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe
	All

	Degree of autonomy
	2.5
	2
	2
	0
	1.5

	N
	2
	1
	1
	1
	5


None at all = 0, a little= 1, a moderate amount = 2, a great degree = 3  
Similarly, journalists at the FT Europe and IHT are expected to adhere to the editorial opinion of the paper when writing editorials on Europe. At both papers this opinion is arrived at through a ‘consensus process’ and represents the ‘collective view’ of the newspaper. Brian Groom of the FT described the most important limiting factor on his expression of his own viewpoint in editorial article as a desire to “ensure that our viewpoints are consistent with the FT's overall editorial philosophy.” 

The Editor of the EV described himself as having a ‘great degree’ of autonomy to express his own views in editorial articles. His articles tend to be limited by his wish to produce leading articles that are original and different to the EV’s competitors so that readers have the opportunity to look at aspects of debates or questions, which they might not have already thought of. The pressure to ‘be different’ is due to the EV’s status as a weekly newspaper. This means it has to cover many of the issues that have already been reported by the daily transnational newspapers, so is under pressure to bring something new to the coverage. 

“… there are some, the major transnational, international media, the Le Mondes, the FTs, the WSJs, they've got leaders in everyday, we don't obviously want to follow, there's no point us repeating the same points as they are, that's not giving our readers anything. We don't obviously, for the sake of it, just take a different angle or a different line, but as a weekly newspaper, we've got to constantly try and come up with a new angle, that is a constraint.”(Dennis Abbott, Editor, European Voice)

Own Political Campaigns

Newspapers own political campaigns are an indication of the strength of their political agenda on an issue. Therefore, in order to assess the political agendas of transnational newspapers on the subject of European integration journalists were asked whether their newspaper runs its own political campaigns on Europe. Two of the papers do run campaigns on Europe and two do not. 

The EV has had a campaign for transparency in the EU since 2001. As well as encouraging the general concept of transparency in all EU institutions, the EV’s campaign has focussed on demanding that MEPs publish a declaration of their interests on the European Parliament’s website. In order to expose those MEPs who refused to make their interests public, the EV publishes a list of those MEPs who have and haven’t declared their interests once every few months.

“They're [campaigns] mostly geared around transparency. Transparency is the heart of what we are about, we're there to hold the executive & the EP & the Council to account. That's what newspapers do, or should do.” (Dennis Abbott, Editor, European Voice)

Although the WSJ Europe does not currently have a campaign on Europe, it did run a campaign against the CAP in 2000.  The campaign was called ‘Scrap the CAP’ and involved the paper publishing leading articles on the topic and carrying a logo with the phrase on. 

The FT Europe and the IHT do not run campaigns on European issues. While the IHT does not classify itself as a campaigning newspaper it does frequently return to certain key issues such as European defence and NATO in its op ed pages. In other words, the IHT often commissions comment articles on specific issues that it thinks are important.

Editorial Opinion leading: the decision making process 
Journalists were asked about the processes involved in producing the ‘voice of the newspaper’ in editorial leading articles. Although each of the newspapers have different formal arrangements for deciding on the contents of their leading articles, a similar range of motivating factors influence their desire to publish the newspapers opinion on European issues. Before looking at these motivating factors we will describe the organisational processes for making decisions about leading articles on European issues.

The decisions about what issues to write leading articles about are made through a consultative process in ‘leader conferences’ at all four newspapers. Unusually, the EV only publishes one leading article in its weekly edition, and the other two articles on its editorial page are named comment pieces that are commissioned from people outside the newspaper. The leader conference at the EV is perhaps the smallest of all the newspapers. The editor, in consultation with the deputy editor, normally makes the decision on what issue to write the newspaper’s opinion about. Occasionally, other members of the paper’s team are also consulted and the Editor himself usually writes the article.  

Due to the lack of separate working practices between the different editions of the FT, decisions about leading articles for all four editions of the newspaper are taken at a leader conference at the FT’s headquarters in London. The leader conference in London is attended by the Editor in Chief of the FT, the deputy editor, about five or six leader writers and the Editor of the European edition. The final decision about what issues to write on is taken by the Editor and the Chief Leader Writer decides the order. One of approximately six leader writers tend to cover the issue of Europe and the Editor of the European Edition often writes leading articles on specific areas such as the Convention, the pan-European economy , economic reform, and the Swedish referendum. Journlaists from the Brussels Bureau may be consulted during the process of writing an editorial article for confirmation of facts, but are not centrally involved in the process.

Decisions about editorial articles at the WSJ Europe are taken every morning via a telephone meeting involving the Comments Editor who is based in London, two comments journalists (including the Deputy Comments Editor) based at the WSJ Europe headquarters in Brussels, and a member of the leader writing team based in Paris. Ultimately, the final decision about what to publish leading articles on is made by the Comments Editor. Editorial articles are then written by one of these four journalists, most usually the Comments Editor.  It should be noted that due to the ‘Chinese wall’ between the production of news and opinion, the EU correspondents at the WSJ Europe are not consulted at any stage of the leader writing process.

The process of producing the ‘voice of the newspaper’ for the IHT has changed markedly over the last year since the paper became fully owned by the NY Times. Previous to the change of ownership the IHT did not publish any editorial comment under its own name. Instead it carried three editorial articles per day that were selected by the editorial team in Paris from the editorial articles published in the NY Times and the Washington Post. The articles chosen were re-published in the IHT with by-lines identifying them as NY Times or WP editorials. Since the paper has moved to full ownership by the NY Times, the IHT has begun to produce some of its own leading articles in Paris but the majority of its editorial articles are re-published from the NY Times (but are no longer identified as such). The Comments team at the IHT in Paris do not have a daily leader conference to decide on their editorial output. Instead they talk informally throughout the week and once a week the Comments Editor takes part in a telephone meeting with the editorial board of the NY Times. During this meeting they discuss what issues each newspaper plans to write editorials and comment articles about and make decisions about the line of these articles. As already noted, some leading articles are written by the IHT comments team but leader writers in the USA also make a significant contribution to the IHT’s editorial output. Similarly to the WSJ Europe, news-reporting journalists at the IHT are not consulted during the leader writing process.
Important motivating factors

Journalists were asked to name the important factors that motivate their newspaper to publish a leading article on a European issue. Table 8a demonstrates that there are four main motivating factors in newspapers’ decisions to publish their opinion on Europe. The responses of journalists from all newspapers establish that the primary motivating factor for their papers is topicality and the overall importance of an issue. For instance, at the FT Europe, an issue is classed as important if “it is something that is going to have a significant political or commercial or economic impact”
. In terms of newsworthiness, an issue must be more than a ‘flash in the pan’ and be the kind of story that will continue to be of importance for more than one day for the WSJ Europe to choose to publish a leading article on it. Similarly, at the IHT the most important factor is that an issue must have a high news value across the media. A second influencing factor is the perceived interest of a paper’s readership in a particular issue. The primary motivating factor in the EV’s choice of European issue to publish a leading article on is the perceived importance of the issue to its readers. Correspondingly, the IHT and the FT Europe mentioned the importance of their estimation of their readers’ interest in an issue as a key motivating factor.

“The most obvious factor is that the subject is important to my readership. At the end of the day we're trying to produce a newspaper that our readers want to read. So I think a lot about what I think will interest them, and what they would expect to hear our views on.” (Dennis Abbott, Editor, European Voice)

The third factor that prompts transnational newspapers to publish their opinion on European issues is the political agenda of the newspaper on Europe. Journalists from the FT Europe, IHT and EV all commented on the importance of an issue being something that the paper wanted to get its point of view across on as being an important factor in the decision of what to write a leading article on. For example, the FT Europe likes to publish leading articles about “something that reflects its point of view
” and the EV often chooses to write about issues on which “the team want to get their message across
”. In relation to the political agenda of the newspaper, journalists at the IHT and the FT Europe also pointed out that they would only publish a leading article if the paper “has something to say” on an issue. Therefore, if a paper does not have an editorial line or view on an issue it is unlikely to publish an editorial on the topic. 

Table 8a – Factors that lead to a newspaper publishing a leading article on Europe

	Motivating factor
	Important in decision making at newspaper

	Topicality, newsworthiness, importance of the issue.
	WSJ Europe, IHT, FT Europe, EV

	Importance of the issue to readers, interest of the readers in the issue.
	IHT, FT Europe, EV

	Political Agenda of the paper: An issue that reflects the views of the paper/ an issue on which the team wants to get its message across on.
	IHT, FT Europe, EV

	An issue on which the paper has ‘something to say’
	IHT, FT Europe


Change in editorial view

Journalists were asked whether they thought their newspaper’s editorial line on European issues has changed at all over the last decade.  They were also asked to elaborate on the important factors that had caused a change or reasons why the newspaper’s view had not altered. Table 9 shows that the editorial stance on Europe has only changed ‘a little’ at all four papers. The EV and the WSJ Europe reported a slightly higher level of change in editorial line than the FT Europe and IHT. 

Both journalists from the EV perceived that the editorial line of the paper had changed in the last three years to become more critical of EU institutions. The change came about with a change of Editor in 2001. The new Editor, Dennis Abbott, was keen to dispel the impression of many readers that the paper maintained a close relationship with the European Commission. He felt it was important for the paper to take its ‘watchdog’ role seriously by scrutinising the EU, its institutions and its personnel. As part of the new editorial policy of the paper, Abbott strived to make the EV more political, investigative and independent. Also, in reaction to the increased powers given to the European Parliament over the last few years, the paper has had a policy to increase its coverage of the Parliament and its elected representatives. Abbot gave the example of ‘whistle blowers’ approaching the paper with information as testament to the success of the paper in creating a new independent image. 

“The editorial policy has definitely changed, there was a perception when I came here, that the paper was a little bit too cosy with the European Commission in particular. […]Since the new EV appeared 2 and a half, 3 years ago, I think people now know what we are about. So, for instance, whistleblowers come to EV now, which they might not have in the past. But then so do prime ministers and presidents, when they want to write an op-ed, which they didn't in the past. If you come across a serious independent-minded newspaper, more people are likely to take it seriously.” (Dennis Abbott, Editor, European Voice)

Journalists at the WSJ Europe perceive that its editorial line has become slightly less sceptical of the euro in recent years. One of the journalists said that prior to the launch of the euro the paper was ‘trying to feel it's way about what to think about the Euro’. The WSJ Europe’s sceptical and questioning stance continued until a joint editorial decision to support the euro was made prior to the 1999 launch of the euro as a virtual currency. Since then the paper has been supportive of the euro and in its opinion the single currency is a good thing for Europe, for the USA, and the rest of the world. According to Brandon Mitchener, the supportive stance of the paper’s opinion has remained constant due to the successful advancement of the euro rather than any changes to editorial personnel.  Thus, the paper’s initial ‘unsure’ attitude to the euro has become slightly more positive as a result of the single currency’s relative success. 
“I think Mike Gonzales has been there most of the time, so to some extent it's changed because of facts on the ground, Europe has changed, the euro did come into force, it hasn't been a complete matter of failure, the Commission has proven half-way effective at getting the European economy to look and feel like a single market. But I think maybe whereas before the glass was half-empty, now the glass is half-full, they still see that Europe has still got a lot more goals than it has reality.” (Brandon Mitchener, Staff Reporter, WSJ Europe)
Table 9: Assessment of changes in own newspaper’s editorial line on European issues over last decade

	
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe
	All

	Change in editorial line
	1.5
	0.5
	0.5
	1
	0.88

	N
	2
	2
	2
	2
	8


Not at all = 0, a little= 1, moderately= 2, greatly = 3  
The two journalists from the IHT gave different responses about the editorial line of the paper. From the EU correspondent’s point of view, the IHT does not and never has had strong opinions on European issues. According to Fuller, the IHT is not an ideological paper and is more likely to have an American bias to it than any strong opinion over Europe. He suggested that the Editor does not have an agenda, and that the editorial policy of the paper is not constrained by the opinions of a dominant owner. Rather, he emphasised the aim of the IHT to be a carrier of a variety of views and its policy of publishing starkly contrasting comment articles in the same edition.

“We don't have an owner who has an agenda, we don't have an editor who has an agenda, we have a peculiar purpose which is to be the forum for all sorts of different views, which a national newspaper sometimes can't afford because their role is to address a certain constituency within a national system, and we don't have, our constituency is so broad that we'll give them all the views.” (Thomas Fuller, Brussels Correspondent, International Herald Tribune)
The other IHT journalist found it difficult to explain how the policy of the paper had changed on Europe since the change in ownership earlier that year, due to the relative newness of the editorial arrangements. He said that editorials on Europe had previously tended to be written in relation to American foreign policy (as they came from either the NY Times or the Washington Post) and that he was not sure how the editorial line on Europe would develop in the future. He pointed out that the core values of the IHT of democracy and openness remained and that these values are a major part of their editorial line on Europe. 
According to both interviewees from the FT European, the paper’s editorial line on Europe had not changed significantly over the last decade. The FT’s Brussels Correspondent, Daniel Dombey, suggested that the position of the paper was bound to have changed slightly during this period due to advances in the European project. He perceived that he paper’s line on Europe had changed in reaction to fundamental changes in European integration such as enlargement and the single currency. 

“It's [the editorial line] in keeping with the same position they had 10 years ago, I don't think it's the same, it's in keeping. The factors have changed enormously and the dynamics changed enormously.” (Daniel Dombey, Brussels Correspondent, FT Europe)
Summary

In this section we have analysed the political agenda of transnational newspapers. 

The analysis of the type of actors targeted and the frequency with newspapers attempt to influence actors demonstrates that each of the transnational newspapers has a different political agenda on European issues and Europe has a differing level of priority in each newspaper. All newspapers see their readership as the primary target of their message. Three of the four newspapers are quite active in attempting to influence a variety of actors by targeting their political message at them through editorial and opinion articles.  The IHT is noticeably less active in promoting its political agenda towards specific actors other than its readership than the other newspapers.  This reflects the perception among IHT journalists that the paper does not have strong ideological opinions on Europe and the EU. The types of actors most frequently targeted by the political agenda of the WSJ Europe, the EV and the FT Europe are their readerships, the chattering classes, national governments in EU member states, EU institutions and European political parties. The importance that newspapers attach to attempting to influence EU institutions varies. The EV and the WSJ Europe are the most likely of the papers to attempt to influence political actors in EU institutions such as the European Commission, the ECJ, and the European Parliament. 

The biggest limiting factor on journalists’ autonomy to express their own individual position when commentating on Europe on behalf of the newspaper is the necessity for them to write within the line of the paper.  Journalists are required to respect the collective opinion of the newspaper on European issues. The newspapers’ view on Europe is decided through a process of consultation with senior journalists and editorial staff and is ultimately decided by the Editor. An additional factor restricts the autonomy of the EV’s Editor in his production of editorial comment. The status of the EV as a weekly paper puts pressure on the Editor to comment on aspects of European issues that have not already been covered by daily transnational newspapers. 

Newspapers’ own campaigns on Europe are clear indications of newspapers’ political agendas on the EU. In addition to attempting to influence political actors through claims made in their editorial columns, the WSJ Europe and the EV run their own campaigns about European issues. The EV campaigns for transparency in the European Parliament (especially among MEPs) and the WSJ Europe has campaigned in the past to abolish the CAP. It is noteworthy that both newspapers campaign on issues relating to the EU as a whole and do not campaign on issues with limited implications for nation states; one campaign relates to the workings of EU institutions, and the other to one of the EU’s central policies. 

In terms of the process for producing editorial opinion at transnational newspapers it is important to note the presence of a ‘Chinese wall’ between the reporting of Europe and the production of editorial opinion at the IHT and the WSJ Europe. There is therefore no relationship between the editorial line of these papers and the way that they report on the EU and European politics. News reporting staff at the FT Europe and the EV are occasionally consulted for background information during the production of leading articles.  All the newspapers have leader conferences to decide on the content of leading articles. However, it is striking that with the exception of the EV, journalists based in offices away from Brussels, commonly write leading articles on European politics. For example, journalists based at the NY Times in the USA write a large proportion of the IHTs leading articles. Similarly, journalists based in London produce the FT Europe’s editorial opinion and a range of comment journalists based in three different locations write the WSJ Europe’s leading articles. 

We have demonstrated that the place of European issues in a newspapers political agenda is one of four significant influencing factors in a newspaper’s decision to publish its opinion. The other three factors that motivate newspapers to publish a leading article on a European issue are newsworthiness, the importance of the issue to the paper’s readers, and the perception of a newspaper as to whether it has a claim to make on the issue. 

The editorial lines of transnational newspapers on European issues have not changed significantly over the last decade. The small movements in newspapers opinions have been largely due to one of two factors: 1) the advancement of European integration and 2) changes internal to news organisations. Journalists at two newspapers perceived the line of their paper to have changed in response to overall advancements in the European project such as the introduction of the euro. The editorial lines at two of the papers had altered in response to changes internal to the news organisation such as changes in editor and changes in ownership. 

Section 5:
 Reporting on the EU 
This section focuses specifically in more contextual detail on the overall picture of factors influencing reporting on the EU.

Difficulties in reporting the EU

Journalists were asked whether they experience particular difficulties when reporting on Europe in comparison to reporting on national issues. From a range of suggested problems, the ‘all’ column in Table 10 demonstrates that journalists perceive there to be three main difficulties in reporting on the EU.  These are the availability of news space (2.5), the pressure of deadlines (2.5) and the necessity to capture audience attention (2.5). All newspapers apart from the IHT see the availability of space for EU news in their paper as a problem. According to the IHT’s EU correspondent, the paper always publishes the two or three articles he writes each week. Given that the EV’s remit is far narrower and more focused on the EU than other transnational newspapers, one might assume that space for European stories would not be a problem for its journalists.  Unlike at the daily transnational newspapers, EU issues do not have to compete against other issues such as world affairs, business news, wars, nation state politics, human-interest stories etc for space in the EV. However, Table 10 and comments from journalists show that a lack of news space is just as much a concern for EV journalists as it is for other journalists. The editor explained that the sheer size and complexity of the EU and its associated institutions means that there could never be enough news space in the paper to report on everything that they would like to. Furthermore, the amount of EU news that the EV can produce is limited by the relatively small team of reporters the paper has. 

Journalists from all papers apart from the FT Europe feel that deadlines to produce EU news put them under pressure. The inappropriate timing of press conferences by the EU was criticised by one journalist as adding to the difficulties of reporting, especially with respect to the announcement of major decisions by bodies such as the European Council.  Journalists also perceive that capturing audience attention is a major concern for them when writing about the EU. Although the FT Europe’s Editor did not see capturing audience attention as a difficulty, the paper’s EU correspondent felt that it was the most pressing difficulty that he encounters when producing EU news. 

“I think the most pressing kind of difficulty is just interest, to bring the story alive. These are important stories, but they are sometimes ones whose importance is not immediately apparent.” (Daniel Dombey, EU Correspondent, FT Europe)

Similarly, Brandon Mitchener from the WSJ Europe described how the greatest hurdle their EU reporters had to overcome when writing about the EU was how to make the story interesting to their readership. The fact that readers of Mitchener’s reports are statistically more likely to be read by subscribers to the US edition of the WSJ than the European edition causes him major difficulties
. The paper’s news desk expects the Brussels Bureau to report on EU stories that are interesting and relevant to readers in the US as well as European readers. This are discourages them from writing stories that are only of relevance to European readers. This is a very difficult task and results in the WSJ Europe’s EU reporters not covering a lot of stories that would be of interest to European readers but not to US readers. 

“There are so many things which for as pure European newspaper are obvious stories, if you’ve got to the extra hurdle that you’ve got to convince someone in Chicago they should care about the story, that raises the bar up the news a lot […] I’d say about 8-90% of my stories will get in the US edition as well [as the European edition]. Whereas if I wrote every time a Commissioner farted, about 15% would get in the US edition!” (Brandon Mitchener, Staff Reporter, WSJ Europe)

Mitchener also had concerns about the consequences of the WSJ Europe’s attempts to compete with the FT Europe on the way in which they report on the EU. He suggested that because the FT Europe has a larger circulation across Europe than the WSJ Europe, and is the only ‘paper of record’ on the EU, it is responsible for setting the agenda for other media who report on Brussels. He suspected that many newspapers, especially those that do not report on the EU in detail, look to the FT for an indication of what the main Brussels news stories are. Even within the WSJ Europe, news desk editors often question why the Brussels Bureau is not following up on the same stories as have been featured in the FT. Mitchener perceived the power of the FT to effectively set the agenda of other Brussels media as a problem due to what he saw as the ‘low level’ of reporting and the FT’s bias towards a UK style of reporting on the EU which is euro-sceptic and sensationalises EU politics. (CHECK that this wasn’t off the record).

“Basically, the UK press and the euro-sceptic press in particlaur does all of Europe and the world a disservice by inventing stories and distracting people from the things that ought to get covered in Brussels. The problem is the top editors, not just in the UK, but at the WSJ, the Corriere della Sera, Le Monde, the FAZ, all over Europe, people do read the FT, and if their level of reporting is lower than it otherwise could be, because they’re competing with UK rags, that drags down the level of journalism in Europe in general.” (Brandon Mitchener, Staff Reporter, WSJ Europe)

Table 10: Particular concerns/considerations/difficulties when reporting on Europe
	 
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe
	All

	Availability of news space
	3
	3
	0
	3
	2.5

	Pressure of deadlines
	3
	1.5
	3
	3
	2.5

	Availability of resources for research/investigation
	3
	0
	0
	0
	1

	Pressure from senior editors/journalists
	3
	0
	0
	3
	1.5

	Pressure from management/organisational pressure
	3
	0
	0
	3
	1.5

	Access to official documents
	3
	0
	3
	0
	1.5

	Access to important public figures
	3
	0
	3
	0
	1.5

	Necessity to capture audience attention
	3
	1.5
	3
	3
	2.5

	Lack of expert knowledge on topic
	1.5
	1.5
	3
	0
	1.5

	Own lack of understanding of topic
	1.5
	1.5
	0
	0
	1

	Lack of clear cues and positions from politicians
	1.5
	1.5
	0
	0
	1

	All
	2
	2
	1*
	1*
	6


Scale: No=0, Yes =3

Note: Comment Editors from the WSH and IHT did not answer this question because they have no knowledge of reporting on Europe.

The problem of making EU stories interesting for readers is directly related to one of the most pressing concerns that several journalists mentioned about the production of EU news: the inherent complexity of the issue. Even journalists from the EV whose readership has a first hand understanding of the EU felt that the paper faced difficulties in having to explain issues that are often very technical. The IHT’s correspondent related the problem of the complex nature of European issues directly to a problem of readership understanding of EU politics. The fact that the IHT could not (and should not) expect their readership to understand the “machinations” of the EU is one of the main reasons that the paper does not attempt to cover the daily workings of the EU.

“I think it’s the language and understanding issue. Europe is constructed in such a way that even after these constitutional changes, if they go through, the structure is too complex for the average European to understand. It doesn’t resemble anything on the national level, and the decision making is opaque.” (Thomas Fuller, Brussels Correspondent, International Herald Tribune)

Other factors cause journalists difficulties at some newspapers but not at others.  For example, in comparison to the WSJ Europe and the FT Europe, journalists at the EV and the IHT feel that they have difficulties in getting access to official figures and official documents. 

Journalists’ evaluation of their newspaper’s reporting on Europe

Journalists from all newspapers responded ‘yes’ when asked ‘do you think that your newspaper does a good job in reporting on issues relating to Europe and the European Union?’. However, with the exception of the FT Europe, they all mentioned ways in which their coverage could be improved if they had access to greater resources.  For example, the correspondent from the WSJ Europe felt that, in order to compete more effectively with the FT Europe and generally improve their coverage, the paper need to increase it’s body of Brussels reporters to at least ten and give more space to stories that cover the daily events of the EU
. The IHT felt that it does a good job in covering the wider issues related to the EU, but due the small size of the paper it is not in a position to compete with the FT Europe’s coverage of day to day events in the EU. In fact, one of the paper’s journalists mentioned using the FT as a source for European news when writing comment articles. 

The FT Europe’s Brussels Correspondent perceived the FT Europe to do a good job in reporting on the EU and also praised the high standard of the debates covered by the paper in its opinion pages. Interestingly, Dombey did not separate his judgement about the performance of the FT Europe from the UK edition of the paper. He said that in comparison to other pro European newspapers in the UK, the FT has far more extensive coverage and a deeper understanding of European issues. Further, he compared their coverage favourably to the reporting of Europe by nationally based papers in other EU countries. Clearly, he thinks of the FT as a British newspaper rather than a transnational one. Dombey suggested that other transnational newspapers, such as the WSJ Europe, are ‘removed’ from the issue of Europe. He implied that the roots of the FT group in the UK ensured that it had an advantage over transnational papers because it came from a country with a vested interest in the outcome of the EU. 

“Yes, there’s no other English language paper that has the depth, access and seriousness with which the FT approaches these matters and European affairs. […] UK journalism is a good thing by having clear identifiable stories rather than more ruminative pieces and that is something I think it has an advantage on comparing with the other national presses like the French or the Spanish.” (Daniel Dombey, EU Correspondent, FT Europe)

Commenting on national vs. European affairs

In order to assess what newspaper specific factors influence the way that newspapers give their opinion on European issues, journalists were asked to compare the way that their paper comments on European issues with the way it comments on national issues. Journalists were asked to comment on whether their paper is more likely to comment in a certain way (see range of factors in Table 11) when commenting on European issues. EV journalists were unable to make comparisons between national and European issues due to the remit of the paper therefore did not answer this question. Table 11 demonstrates that journalists perceive there to be few differences in the way that their paper comments on European issues in comparison to national issues. Of these few differences, the duty of the paper to improve public knowledge by explaining European issues is the most important at the IHT and WSJ Europe.

Table 11: Perceived differences in commentating on European political affairs compared to national political affairs

	
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe
	All

	Newspaper has more of a duty to improve public knowledge
	N/a
	0
	3
	3
	1.5

	Newspaper is more likely to follow the line of the political party with which it is most closely associated
	N/a
	0
	0
	0
	0

	Newspaper is more likely to follow the line indicated by national public opinion polls
	N/a
	0
	0
	3
	0.75

	Newspaper is more likely to try to influence the positions of political elites
	N/a
	1.5
	0
	0
	0.75

	Newspaper is more likely to follow the perceived position of the proprietor
	N/a
	0
	0
	0
	0

	Newspaper is more likely to defend what it sees as the national interest
	N/a
	0
	0
	3
	0.75

	Newspaper is more likely to express its own position, independently from other actors 
	N/a
	1.5
	0
	3
	1.5

	All
	0
	2
	1
	1
	4


Scale: No difference =0, Yes is a difference =3

Note: European Voice journalists did not answer this question because the paper does not report on national public affairs. Therefore journalists were not able to make a comparison.

The contribution of external factors to the way papers report and comment on Europe

Table 12 shows the rating that journalists gave when they were asked to say how much they perceived a range of external factors to contribute to the their paper’s reporting and commenting on European issues. The table demonstrates that journalists perceive four main factors to contribute to the extent and way in which their paper reports and comments on Europe: the increasing role of European Union institutions (2.71), the level of political conflict over Europe (2.71), national politicians seeing political events within a European context (2.29) and newspapers seeing political events within a European context (2.29). One IHT journalist pointed out that the suggestion that national politics becoming more related to that of other European countries may influence coverage was not relevant for his paper because they report on Europe from an international perspective. 

Table 12: Perceived factors which contribute to extent/way own newspaper covers Europe

	
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe
	All

	National politics becoming more closely related to that of other European countries
	0.5
	2.5
	0.5
	2
	1.29

	The increasing role of European Union institutions
	3
	3
	2
	3
	2.71

	National politicians seeing political events within a European context
	2.5
	2.5
	2
	2
	2.29

	Readerships understanding political events in a European context
	3
	2.5
	1.5
	1
	2.14

	Newspapers seeing political events within a European context
	2.5
	2
	2
	3
	2.29

	The level of political conflict over Europe
	3
	2.5
	2.5
	3
	2.71

	N
	2
	2
	2
	1
	7


Not at all = 0, a little= 1, moderately= 2, greatly = 3  

Range of scale 0 to +3

Appendix

Table 2:  Journalists perceptions of the frequency of ‘source strategies’ by collective actors to be reported, by newspaper, by journalist type

	
	EV
	FT (Europe)
	IHT
	WSJ Europe

	German government
	0
	Missing
	0
	1

	French government 
	1
	
	0
	1

	British government
	2
	
	0
	2

	Italian government
	0
	
	1
	2

	Other EU member governments 
	1
	
	1
	1

	EU candidate state governments 
	1
	
	1
	2

	Extra-EU national governments
	1
	
	3
	2

	Member state regional/local governments
	1
	
	1
	0

	European Commission
	3
	
	2
	3

	European Court of Justice
	1
	
	0
	2

	Council of Ministers 
	2
	
	1
	3

	European Council
	1
	
	1
	3

	CoR Committee of the Regions
	2
	
	1
	0

	European Parliament
	3
	
	1
	2

	Supranational or transnational institutions – Non-EU (WTO, World Bank, UNHCR etc.)
	2
	
	1
	2

	Political parties from EU Member nations
	2
	
	0
	3

	PPE-ED (Group of the Eur. People's Party (Christian Democrats) and Eur. Democrats)
	3
	
	3
	3

	PES (Group of the Party of European Socialists)
	3
	
	3
	3

	Other European political parties
	2
	
	3
	3

	Interest groups in Member states (e.g., national Trade Unions, employers associations)
	1
	
	1
	2

	Regional or local interest groups from Member states (e.g., Trade Unions, employers associations)
	1
	
	0
	1

	European-level interest groups (e.g., Trade Unions, employers associations)
	2
	
	3
	3

	International or transnational interest groups (e.g., Trade unions, employers associations)
	2
	
	3
	2

	Scientific experts/policy think tanks working in this field from Member States
	1
	
	0
	2

	 European Scientific experts/policy think tanks working in this field
	2
	
	3
	3

	National-based campaign and protest groups from Member states
	1
	
	0
	2

	Sub national regional or local campaign and protest groups from Member states
	1
	
	1
	1

	European-level campaign and protest groups
	3
	
	3
	3

	International or transnational campaign and protest groups
	3
	
	3
	2


Range: never = 0, from time to time = 1, regularly = 2, always/v. often = 3  

Acknowledgements
We would like to thank all the journalists who took part in our interviews. Without their help we would not have been able to conduct this research.

References

Dawley, H. (2002). The Journal's hard slog in Europe, Media Life Magazine.com. 2004.

Dawley, H. (2004). Whither the IHT? Interesting question., Media Life Magazine.com. 2004.



� � HYPERLINK "http://www.european-voice.com/ev/info.asp?id=55" ��http://www.european-voice.com/ev/info.asp?id=55� accessed 05/06/04


� Here it should be noted that several of the journalists had only been reporting on the EU for a few years.


� � HYPERLINK "http://observer.guardian.co.uk/business/story/0,6903,655911,00.html" ��http://observer.guardian.co.uk/business/story/0,6903,655911,00.html� accessed 05/06/04


� � ADDIN EN.CITE <EndNote><Cite><Author>Dawley</Author><Year>2002</Year><RecNum>2</RecNum><MDL><REFERENCE_TYPE>16</REFERENCE_TYPE><AUTHORS><AUTHOR>Dawley, Heidi</AUTHOR></AUTHORS><YEAR>2002</YEAR><TITLE>The Journal&apos;s hard slog in Europe</TITLE><PUBLISHER>Media Life Magazine.com</PUBLISHER><VOLUME>2004</VOLUME><NUMBER>05/06/04</NUMBER><EDITION>24/06/02</EDITION><URL>http://www.medialifemagazine.com/news2002/jul02/jul22/3_wed/news5wednesday.html</URL></MDL></Cite></EndNote>�Dawley, H. (2002). The Journal's hard slog in Europe, Media Life Magazine.com. 2004.


	�


� See � ADDIN EN.CITE <EndNote><Cite><Author>Dawley</Author><Year>2004</Year><RecNum>1</RecNum><MDL><REFERENCE_TYPE>16</REFERENCE_TYPE><AUTHORS><AUTHOR>Dawley, Heidi</AUTHOR></AUTHORS><YEAR>2004</YEAR><TITLE>Whither the IHT? Interesting question.</TITLE><PUBLISHER>Media Life Magazine.com</PUBLISHER><VOLUME>2004</VOLUME><NUMBER>05/07/04</NUMBER><EDITION>20/05/04</EDITION><URL>http://69.20.6.242/news2004/may04/may17/4_thurs/news4thursday.html</URL></MDL></Cite></EndNote>�Dawley, H. (2004). Whither the IHT? Interesting question., Media Life Magazine.com. 2004.


	�


� � HYPERLINK "http://www.european-voice.com/ev/info.asp?id=55" ��http://www.european-voice.com/ev/info.asp?id=55� accessed 05/06/04


� � HYPERLINK "http://www.european-voice.com/ev/info.asp?id=55" ��http://www.european-voice.com/ev/info.asp?id=55� accessed 05/06/04


� The interview with the Brussels Correspondent of the FT was conducted by the telephone.


� Brandon Mitchener, Staff Reporter, WSJ Europe


� Here it should be noted that several of the journalists had only been reporting on the EU for a few years.


� Note: the journalist from the FT felt that his lack of experience in dealing with national institutions as sources prevented him from making comparisons between national and EU level actors. 


� Journalists were asked to rate EU institutions were better, worse or no different on the following factors: overall professional standards, being open to discussion, having a clear political line, being transparent, providing material that is accurate, and providing material which is usable as news copy


� Note: Mitchener was not referring to the Parliament’s own press office.


� EV Readership: Distributed to A-grade officials in EU institutions, 626 MEPs. Bought by professionals involved in EU, lobbyists, lawyers, business, trade associations


� The reporting journalists for the FT Europe,  IHT and WSJ Europe only write news stories and are not involved in the production of comment for their newspaper. 


� (Brain Groom, Editor, FT Europe)


� (Daniel Dombey, Brussels Correspondent, FT Europe)


� (David Cronin, Political Correspondent, European Voice)


� The WSJ Europe readers represent approximately 100,000 out of a total of 3 million readers shared between the US edition, Asian edition, European edition and online subscribers. 


� Here it should be noted that Mitchener was highly critical of the standard of reporting in the FT Europe and resented that its high circulation meant that its agenda often influenced what the WSJ’s news desk would perceive as the important issues of the day. 





EUROPUB.COM Contract No. HPSE-CT2000-00046 – WP 2 – Deliverable D2.1 – Codebook for claims analysis
2 /49

